FNV pleit voor diepgaand onderzoek naar spoorsysteem

UTRECHT - FNV Bondgenoten wil het zogenoemde ARI-systeem, waarmee in Nederland het treinverkeer geregeld wordt, tegen het licht houden. Volgens FNV-bestuurder A. van den Berg zijn machinisten vaker door rood gereden sinds de invoering van dit systeem.

ARI staat voor Automatische Rijwegen Instellingen en is in 1999 ingevoerd. Het systeem regelt de seininstellingen en maakt het mogelijk dat meerdere treinen via dezelfde spoorbaan kunnen vertrekken van het station. De treinen rijden achter elkaar. ARI voorkomt met gele en rode seinen dat ze op elkaar botsen.

Het systeem van de gedeelde rijweg levert volgens Van den Berg in de praktijk ongelukken op. Op "twintig tot dertig stations" moeten de treinen in zijn ogen daarom voorlopig weer net als voor 1999 een voor een vertrekken.

Tijd

Die stap terug kan ertoe leiden dat de treinen minder vaak op tijd rijden. De NS wordt juist op die punctualiteit afgerekend door reizigers en politiek. Van den Berg vindt dat geen reden om dan maar vast te houden aan het ARI-systeem. "Veiligheid moet voor alles gaan. Dat vinden ze trouwens bij de NS ook."

In een "diepgaand onderzoek" wil de FNV-bestuurder de veiligheid van het systeem van de gedeelde rijwegen onder de loep nemen. In ten minste vijf gevallen werkte het systeem niet goed. Afgelopen week reden bij Rotterdam CS in de ochtendspits twee treinen tegen elkaar. Het onderzoek naar de oorzaak loopt nog. De FNV-bestuurder vermoedt dat de problemen met het regelsysteem een rol bij de botsing hebben gespeeld.

Tip de redactie