'Unilever stelde doelen met opzet te hoog'

ROTTERDAM - De top van Unilever heeft altijd geweten dat niet alle doelen van het vijfjarenplan 'Op weg naar groei' gehaald zouden worden. Volgens scheidend topman Anthony Burgmans zouden de financiële markten zich dat ook bewust zijn geweest. "Maar toen kreeg je Enron en WorldCom en ontstond de achterdocht", zegt Burgmans in een maandag gepubliceerd vraaggesprek met Het Financieele Dagblad.

Burgmans was een van de topmensen achter het plan dat de omzet jaarlijks met 5 à 6 procent zou laten stijgen en waarbij een groot aantal merken moest verdwijnen.

Het plan kwam niet goed uit de verf, leidde tot winstwaarschuwingen en een stagnerende omzet. Deze tegenvallers waren mede aanleiding tot de vorige week aangekondigde nieuwe bestuursstructuur waarbij Burgmans zijn baan als bestuursvoorzitter moest inruilen voor die van toezichthouder. "Weggepromoveerd? Flauwekul", citeert de krant Burgmans.

Tip de redactie