ROTTERDAM - Unilever schaart zich achter het protest tegen de prijzenslag in de supermarktwereld. Directeur H. Brouwer van Unilever Bestfoods Nederland zei dinsdag in NRC Handelsblad dat de leverancier van onder meer levensmiddelen en verzorgingsproducten niet van plan is nog langer mee te betalen aan de prijzenslag in de supermarktwereld. Unilever heeft merken als Dove, Knorr, Ola en OMO.

Het geluid van Unilever komt op een pikant moment. Koekfabrikant Peijnenburg en Albert Heijn zijn in een ruzie verwikkeld omdat de kruidenier via de rechter levering van de koek van 600 gram wil afdwingen. Peijnenburg vindt echter dat Albert Heijn de koek tegen een te lage prijs verkoopt. Donderdag doet de rechter hierover uitspraak.

Ongezond

Brouwer zegt dat de prijzen die Unilever eind vorig jaar afsprak met de supermarkten, gehandhaafd blijven. "Op die manier dragen we niet meer bij aan de prijzenoorlog." Volgens de directeur leiden verdere prijsverlagingen tot niets. "Wat er nu gebeurt is niet gezond voor supermarkten, leveranciers en op termijn voor consumenten. Het gaat ten koste van de ontwikkeling van nieuwe producten en het assortiment verschraalt."

Unilever is de grootste leverancier van supermarkten in Nederland. Ook omzetcijfers geven aan dat de prijzenslag de consumenten niet meer kan verleiden.

In de eerste vier weken van het nieuwe jaar zakte de omzet 1,4 procent ten opzichte van dezelfde periode. De prijzenslag duurt nu al ongeveer anderhalf jaar.

Albert Heijn

De aanstichter van dit alles was Albert Heijn, die klanten probeert terug te winnen. Het ziet er voorlopig niet naar uit dat er een eind komt aan het prijsgeweld. Albert Heijn heeft aangegeven dit jaar door te gaan totdat de gewenste middenpositie in de markt bereikt is.

Overigens gaan de onderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten niet alleen over de prijs. Ook andere factoren spelen mee, zoals de plaats van het product in het schap, de hoeveelheid producten die wordt afgenomen en hoeveel geld er wordt gestoken in advertenties.