Consument blijft supermarkt trouw

DONGEN - Consumenten zijn vorig jaar trouw gebleven aan hun supermarkt. Volgens het onderzoeksbureau GfK zijn zij nauwelijks meer verschillende supermarkten gaan bezoeken. Het aantal huishoudens dat dat wel deed, groeide met 1 procent. In 2003 was er nog een forse stijging van 9 procent te zien.

Het onderzoek lijkt het beeld te bevestigen dat de consument lijdt aan prijzenslagmoeheid. Albert Heijn begon in het najaar van 2003 een offensief om klanten terug te winnen. Sindsdien buitelen alle ketens over elkaar heen met prijsdalingen.

In de toptien van supermarkten met de grootste klantenkringen is er in 2004 weinig veranderd in vergelijking met het jaar ervoor. Albert Heijn bereikte bijna 77 procent van de huishoudens. Aldi was nummer twee met 60 procent. C1000 nam de derde positie in, gevolgd door Lidl, Super de Boer, Edah, Koopconsult, Plus, Konmar en Jumbo.

Opvallend volgens GfK is dat de opmars van Aldi tot staan is gebracht. In 2003 groeide de klantenkring van de Duitse discounter nog met 10 procent. Vorig jaar was er amper groei.

Tip de redactie