EINDHOVEN - Een aantal schuldeisers dient zeer waarschijnlijk woensdagmorgen een faillissementsaanvraag tegen Air Exel in. Deze luchtvaartmaatschappij is onderdeel van de luchtvaartgroep EAG van Erik de Vlieger.

Een van de schuldeisers is Denim Air in Eindhoven. Air Exel moet nog 120.000 euro aan achterstallige rekeningen betalen. Denim-directeur L. Jansson zei dinsdag geen hoop te hebben dat De Vlieger binnenkort over de brug komt. Ook Eindhoven Airport heeft zich achter de faillissementsaanvraag geschaard.

Het noodlijdende Air Exel moest vorige week de vluchten van en naar Eindhoven schrappen. Het vliegveld weigerde de maatschappij toegang wegens een forse betalingsachterstand. Na een afbetalingsregeling te hebben getroffen, vliegt Air Exel nu wel weer op de luchthaven.

Ook het moederbedrijf EAG zit in grote problemen. Binnenkort wordt waarschijnlijk surseance aangevraagd. Tijdelijk directeur Bart Drechsel stapte maandag op wegens een conflict met De Vlieger. De Amsterdamse zakenman moet de luchtvaartgroep nu zelf leiden.

Volgens Harm Prins, oud-topman van EAG, is KLM mede schuldig aan de financiële perikelen. In een in 2003 gesloten contract tussen KLM en de Exel-groep staat dat EAG een nieuwe luchtvaartmaatschappij op de Antillen zou oprichten. Volgens Prins bepaalt de overeenkomst dat KLM de aanloopverliezen van ongeveer 12 miljoen euro deels op zich zou nemen. Deze maatschappij heeft dat echter niet gedaan en Prins spreekt van contractbreuk.

KLM stelt dat er inderdaad een contract met EAG is afgesloten. Van een verplichting tot overname van de schulden is echter geen sprake, zo zei een woordvoerder. KLM onderzoekt momenteel de mogelijkheden om op de Antillen een betrouwbare luchtvaartmaatschappij op te zetten. Samenwerking met de Exel-groep behoort nog tot de mogelijkheden.