Stijgende opbrengst tv-reclame

AMSTELVEEN - In 2004 is 743 miljoen euro besteed aan televisiereclame. Het bedrag is licht gestegen (1,4 procent) ten opzichte van 2003. SPOT, de brancheorganisatie van de reclamebedrijven van de Nederlandse televisiezenders, maakte de cijfers woensdag in Amstelveen bekend.

Vorig jaar was een matig jaar voor de reclamebranche, maar volgens SPOT vormde televisiereclame daarop een positieve uitzondering. Vooral het tweede kwartaal was succesvol, een gevolg van het EK voetbal in Portugal.

Kwaliteitscomité

SPOT wil met het oprichten van een kwaliteitscomité de reclame verbeteren, zodat meer kijkers de spotjes ook echt zien. Vorig jaar werd gemiddeld 3 uur en 12 minuten televisie gekeken, maar onlangs bleek dat veel 'kijkers' tijdens de reclame naar het toilet gaan of ander tijdverdrijf zoeken.

De dienstensector, banken en verzekeringsmaatschappijen, gaf vorig jaar het meeste geld uit aan reclame. Ook voor hoogwaardige producten als auto's en mobiele telefoons werd flink reclame gemaakt.

Maatschappelijk

Maatschappelijke organisaties zijn een nieuwkomer in de reclametop-10. In 2004 kwam veel zogeheten ideële reclame voorbij. Televisiereclame werd vorig jaar 7,5 procent goedkoper. Deze trend is al jaren te zien, maar SPOT meent dat de bodemprijs nu is bereikt.

De nieuwe televisiezender van Talpa BV in de tweede helft van 2005 zal niet veel invloed hebben op de prijsvorming van de reclame, verwacht SPOT. De brancheorganisatie meent dat het totale aantal kijkers erdoor niet groeit, maar slechts verschuift. Feitelijk verruimt dan het reclameaanbod niet en heeft het geen invloed op de prijs.

De reclamebestedingen zullen naar verwachting volgend jaar beperkt stijgen. Minder dan in andere Europese landen. Dit zal ongeveer gelijk oplopen met het economisch herstel in Nederland. Aan belangstelling heeft televisie geen gebrek. Al jaren is een verschuiving te zien van reclamebudgetten voor dagbladen en tijdschriften richting televisie.

Tip de redactie