AMSTERDAM - De topman van Golden Tulip, H. Kennedie, wil in vijf jaar tijd het aantal hotels verdubbelen. "We willen voor 2010 wereldwijd naar meer dan duizend hotels met onze naam, Golden Tulip, als handelsmerk", zo zei hij in een interview met De Telegraaf van zaterdag.

Eerder deze week kondigde het hotelconcern al een strategische samenwerking met de Australische hotelketen Tourism, Hotels & Leisure (THL) aan. De beide ketens nemen een belang in elkaar. Gezamenlijk hebben ze 534 hotels en vormen zij een van de grootste hotelketens ter wereld. Gebaseerd op het aantal kamers komen zij op de zestiende plaats.

"Het bezorgde ons als Nederlandse hotelmaatschappij nieuwe groeimarkten in Azië en de Pacific. Vooral China was voor ons een grote blinde vlek. Nu liggen daar de kansen", aldus Kennedie.

In Europa zijn de kansen volgens de Golden Tulip-topman niet minder uitdagend. "Een enorme groeimarkt is bijvoorbeeld Oost-Europa, maar ook in Engeland waar de 'old fashioned' hotels vaak aan vernieuwing en vaker nog aan vervanging toe zijn".

Kennedie noemt als voorbeeld in het Oostblok Rusland waar, behalve in Moskou en St. Petersburg, wel vijftig grote steden zijn waar volgens hem geen behoorlijk hotel te vinden is.