Voor eetindustrie telt vooral wat gezond is

UTRECHT - Eten en drinken is een manier geworden waarop men de dag doorkomt. Het is een leefpatroon. Bovendien loopt de kennis van Nederlanders over koken en ingrediënten terug. Dit zijn volgens Richard Hugen, directeur van het Instituut Psychologisch Marktonderzoek (IPM), belangrijke verklaringen voor de toename van overgewicht en obesitas in Nederland.

Hugen presenteerde donderdag in Utrecht uitkomsten van een onderzoek naar consumententrends in voeding en gezondheid. "We denken dat we verstandiger met voedsel omgaan. Zo beweert 40 procent van de consumenten gezonder te zijn gaan eten. Maar ze tonen vooral compensatiegedrag en houden zichzelf voor de gek, zoals het zoetje in de koffie naast het gebakje. Bovendien is veel mensen niet aan het verstand te brengen dat een droog zout koekje ook stijf staat van het vet", zei Hugen.

Vakbeurs

Met de presentatie sierde hij de persbijeenkomst op voor de vakbeurs van de Nederlandse voedingsbranche, de NFW (Nationale Food Week). De sector heeft het thema gezondheid omarmd. Geheel de NFW staat begin april in de Jaarbeurs in Utrecht in het teken van gezonde voeding.

Overgewicht

Dat lijkt hard nodig. Overgewicht is inmiddels tot nationale epidemie bestempeld. Het aantal mensen dat daaraan lijdt, is binnen een generatie verdubbeld. Inmiddels is 47,9 procent van de mannen en 40,4 procent van de vrouwen te zwaar. Het percentage Nederlanders met obesitas schommelt rond 10 procent.

Volgens Joop Kalksma, voorzitter van de adviescommissie NFW, kunnen supermarkten en detaillisten winst maken door Nederlanders beter te laten eten. "Investeren in dat assortiment biedt meer perspectief dan het verder verlagen van de prijzen. Dan ontstaat verschraling van het aanbod, minder service en verlies van werkgelegenheid.".

Tip de redactie