Brussel weert junkfoodreclame bij kinderen

BRUSSEL - Kinderen mogen geen reclame voor junkfood meer te zien krijgen. Zonder de lokkende tv-spotjes en advertenties voor bijvoorbeeld hamburgers moeten jongeren makkelijker overgewicht bestrijden.

Europees commissaris Kyprianou (Gezondheid) heeft de gezamenlijke fabrikanten een jaar de tijd gegeven om zelf een verbod op te stellen. Als dat niet lukt, legt Brussel hen een verbod op, waarschuwde Kyprianou donderdag in een interview met de Financial Times.

De Europese Commissie heeft recent de strijd tegen de zwaarlijvigheid opgevoerd. Het overgewicht is een belangrijke oorzaak van veel gezondheidsklachten.

Onderzoek

De Europese Commissie heeft vorig jaar de Universiteit van Maastricht gevraagd groot onderzoek te doen naar de genetische oorzaken van zwaarlijvigheid. Etiketten moeten duidelijker de risico's vermelden van producten met veel vet, zout en suiker.

De eurocommissaris zei dat veel Europeanen het overgewicht "vooral een Amerikaans probleem vonden. We maakten er grappen over, maar het is nu een Europees probleem."

In Nederland heeft 36 procent van de inwoners matig overgewicht en 12 procent heeft ernstig overgewicht, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vorig jaar.

De Europese voedingsbranche, verenigd in CIAA, heeft Kyprianou al toegezegd mee te werken. Ook elders staan de junkfoodfabrikanten onder druk. In de VS heeft Kraft Foods de kinderreclame voor bijvoorbeeld koekjes al gestopt. Groot-Brittannië bespreekt plannen om tv-reclame voor junkfood te beperken als die op kinderen is gericht.

Een woordvoerder van marktleider McDonalds zei donderdag in een reactie dat een reclameverbod niets oplost. "Bestrijding van overgewicht schuilt in de balans tussen gevarieerde voeding en voldoende beweging." Volgens hem hanteert McDonalds wat kinderreclame betreft al jaren strenge normen.

Het bedrijf is via de brancheorganisatie ook betrokken bij de totstandkoming van een convenant tussen industrie en overheid en neemt ook deel aan het project Reclame Rakkers. Dat leert kinderen reclame op waarde te schatten.

Tip de redactie