RIJSWIJK - Bestuursvoorzitter Aad Veenman heeft dinsdag plotseling machinebouwconcern Stork ingeruild voor de Nederlandse Spoorwegen (NS). Zijn eerste belofte was om de treinen op tijd te laten rijden. Bij Stork lag Veenman juist onder vuur, omdat hij beloften niet nakwam.
NS

Veenman nam de voorzittershamer bij Stork in 1998 over. Voor de liefhebber van techniek moest destijds een droom zijn uitgekomen. Dinsdag stelde hij zijn functie ter beschikking, wegens een verschil van inzicht met de raad van commissarissen over het te voeren beleid.

Meteen werd duidelijk dat hij de nieuwe man bij de NS wordt. Dat is op zijn minst opmerkelijk, want hij heeft weinig ervaring met vervoer. Behalve dan dat zijn werkzame leven begon met het ontwerpen van een trein. Als techneut moet hij een bedrijf gaan runnen waar de arbeidsverhoudingen de laatste jaren danig slecht waren.

Kritiek

Als bestuursvoorzitter van Stork moest Veenman heel wat kritiek dulden. Beleggers en analisten meenden dat het bedrijf te ondoorzichtig was. Stork maakt luchtvaartonderdelen, machines, slachtlijnen en ook textielprintmachines. En daar ligt ook de zwakte, menen critici, want elke samenhang ontbreekt.

Veenman probeerde het bedrijf wel te stroomlijnen, met saneren, reorganiseren en overnemen, maar dat lukte niet. Een fusieplan met Internatio-Muller ketste in 2000 af.

Keiharde werker

Veenman staat bekend als een keiharde werker. En dat is misschien ook zijn zwakte. Delegeren is niet zijn sterkste punt. "Ik ben nooit beroerd geweest om uitvoerend werk te doen", zei hij ooit. Luiheid kan hem niet verweten worden. In 1999 greep hij eigenhandig in bij de verlieslatende Stork-divisie Engineering. Dat bleek geen succes. Ondanks de belofte dat het er weer bovenop zou komen, deed Veenman de dochter in de verkoop.

Nog dit jaar nam de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) de Stork-voorzitter op de korrel. Tijdens de laatste aandeelhoudersvergadering zei de VEB dat er een duidelijk verband is tussen het aantreden van Veenman en de aanzienlijke waardevermindering van het Stork-aandeel.

Eind 1998 was het aandeel ruim 40 euro waard. Inmiddels dat gedaald tot onder de 9 euro. Toen werd ook duidelijk dat Veenman en de raad van commissarissen het niet altijd eens waren over het beleid. "Van die kritiek trek ik mij niets aan", zei Veenman dinsdag tijdens een persconferentie over de Stork-jaren. "Ik kijk met een goed gevoel terug."

Toch heeft Veenman het grootste succes van Stork achter zijn naam staan. Eerder dit jaar sleepte de diplomaat de order van de eeuw binnen met de Joint Strike Fighter, de opvolger van de huidige gevechtsjager F-16. De overeenkomst moet zeker 8,8 miljard euro aan orders opleveren, waarvan meer dan de helft naar Stork gaat.

Tuindersgezin

Veenman werd in 1947 in Bleiswijk geboren uit een tuindersgezin met vijf kinderen. Via de LTS, UTS en HTS kwam hij uiteindelijk op de Technische Universiteit van Delft. Hij werkte als technisch ambtenaar en wetenschappelijk medewerker. Hij promoveerde in 1984 en werd deeltijdhoogleraar in hetzelfde Delft.

In 1977 was hij overgestapt naar het bedrijfsleven. Eerst werkte hij bij het Hoogeveense ingenieursbureau Esmil, voor hij in 1986 toetrad tot Stork. In 1990 werd hij lid van de raad van bestuur van de Naardense onderneming.