'Abellio verzocht zelf om treinen in Duitsland te leasen'

Abellio, een dochteronderneming van NS, heeft zelf actief bij concessieverleners in Duitsland gevraagd of de treinen in Duitsland of in het buitenland geleased moesten worden.

Abellio verzocht of dit als uitgangspunt door de concessieverlener kon worden meegenomen bij de aanbesteding. Dit blijkt volgens een verklaring van NS uit documenten uit het aanbestedingsdossier.

De concessieverleners hebben gezegd dat zij het leasen van de treinen in Duitsland zelfs strijdig achten met Europese regelgeving. Daarmee heeft Abellio ruimhartig voldaan aan de afspraken die hierover zijn gemaakt met het Nederlandse ministerie van Financiën, de aandeelhouder van NS.

"De werkwijze is volledig in lijn met alle afspraken die wij hierover hebben met onze aandeelhouder en onze Duitse opdrachtgever", aldus de Nederlandse Spoorwegen donderdag in een verklaring.

Lage kosten

"Het is bij geliberaliseerde spoorlijnen een gebruikelijke werkwijze van vervoerders door heel Europa. Zo kunnen partijen die bieden op een concessie hun bieding bedrijfseconomisch zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de concessieverlener", aldus het bedrijf. 

"Een concessieverlener verstrekt aan vervoerders immers een subsidie met als doel om een zo hoog mogelijke service en goede uitvoering van de treindienst te bieden voor reizigers tegen zo laag mogelijke kosten."

NS-dochter Abellio Germany betaalt in Duitsland gewoon belasting, legt de vervoerder uit. Het leasen van treinen in het buitenland is bij aanbestedingen een volstrekt gangbare werkwijze. Daarbij zijn de spelregels voor alle aanbieders gelijk.

Belastingontwijking

Dagblad Trouw meldde vrijdag dat de Nederlandse Spoorwegen zouden doorgaan met belastingontwijking, ondanks het verzoek van het ministerie van Financiën en de Tweede Kamer om hiermee te stoppen.

Dochteronderneming Abellio zou de Belastingdienst omzeilen via Ierland. Via een Iers bedrijf zou de NS treinen voor een aanbesteding op het Duitse spoor financieren. Winst van de NS wordt zo in Ierland belast, waar de tarieven laag zijn.

Abellio Germany rijdt al jaren op een aantal Duitse spoorlijnen, waarbij treinen worden geleased bij (buitenlandse) leasebedrijven. In 2018 gaat een nieuwe concessie van start in het Duitse Sachsen-Anhalt. Daarvoor least Abellio Germany treinen bij het Ierse bedrijf Disa Assets Limited, ook dochter van NS.

Lees meer over:
Tip de redactie