Philips en Stork profiteren van besluit JSF

DEN HAAG - Vooral Philips en Stork hebben profijt van de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF), het Amerikaanse gevechtsvliegtuig dat in Nederland de opvolger wordt van de F-16. Van de geschatte omzet van ongeveer 8 miljard euro voor het Nederlandse bedrijfsleven, nemen beide bedrijven driekwart voor hun rekening. Een belangrijk deel daarvan besteden zij weer uit aan onderaannemers.

De Nifarp, de koepel van bedrijven die meedoen in het JSF-programma, heeft steeds benadrukt dat juist ook veel toeleveranciers, en niet vooral Philips en Stork, profiteren van de keus voor de JSF. Wat hem betreft is deze steun met belastinggeld dan ook niet vooral voor twee bedrijven maar voor de gehele industriële sector. Hij doelt daarmee op bedrijven als Thales, RDM en Sulzer.

De Nederlandse Staat draagt 800 miljoen dollar bij aan de ontwikkeling van het gevechtsvliegtuig. Het bedrijfsleven betaalt hiervan vanaf 2006 een deel terug. Netto is dat ongeveer 191 miljoen euro.

Philips

Philips levert de hightechproducten, zoals beeldschermen, spraakherkenning en halfgeleiders. Maar veel geld denkt dochter ETG binnen te halen. Deze voormalige Philips Machinefabrieken zouden mechanische componenten leveren voor de motoren. Het zou gaan om een bedrag van tussen 700 en 800 miljoen euro. Een deel van dit werk wordt weer uitbesteed aan Sulzer.

Stork verwacht dat het de komende 25 jaar tot 5 miljard dollar (rond 5,3 miljard euro) aan opdrachten voor de JSF binnenhaalt. Dit bedrijf berekent overigens dat er niet voor 8 miljard maar voor 10 miljard dollar aan tegenopdrachten voor het Nederlandse bedrijfsleven binnen te halen zijn.

De prognose van het industriële concern is gebaseerd op de bouw van 6000 vliegtuigen tot 2028. Het zou daarmee de grootste opdracht zijn in het 175-jarig bestaan van het bedrijf.

Stork is al sinds 1997 betrokken bij het voorontwerp van de straaljager. Het heeft inmiddels contracten met de Amerikaanse bouwer Lockheed Martin voor de startfase van de ontwikkeling van de deuren en de bekabelingssystemen. Nu gaat dat nog om ,,slechts'' enkele miljoenen dollars. Maar dat kan uitlopen naar 73 miljoen dollar. Vooral voormalige Fokkerbedrijven in de luchtvaartdivisie doen daaraan mee, zoals Fokker Aerostructures en Fokker Elmo. Ingenieurs van Stork dragen ook hun kennis bij in de ontwerpteams van het vliegtuig.

Stork mikt ook nog op de ontwikkeling en productie van vleugel- en staartonderdelen. Tezijnertijd zou daar ook het gedeeltelijk onderhoud bij moeten komen.

Volgens berekeningen van de FNV levert het toestel 75.000 manjaren werk op.

/ECONOMIENieuwe Tweede Kamer steunt deelname JSF

Regeerakkoord

Regeerakkoord
Wat betekent het regeerakkoord voor jouw portemonnee? 

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

NUwerk

Tip de redactie