SCHIPHOL - Operationeel directeur Marike van Lier Lels van Schiphol moest opstappen ,,wegens problemen in haar functioneren zowel intern als naar buiten''. Dat heeft de raad van commissarissen van Schiphol Group zondag in een persverklaring laten weten.

De externe problemen betroffen "de samenwerking met Air France-KLM Group, de grootste klant van Schiphol Group'', aldus de commissarissen in hun verklaring.

De raad zegt met deze verklaring een einde te willen maken aan de speculaties en uiteenlopende interpretaties die sinds het gedwongen vertrek van Van Lier Lels de ronde doen.

Geen toelichting

Volgens de raad stemt de directie van KLM "volledig in met deze verklaring''. Een woordvoerder van Schiphol Group wilde de verklaring van de commissarissen niet nader toelichten.

Van Lier Lels stapte vorige week onverwacht zondag op, nadat de commissarissen haar hadden gevraagd haar functie neer te leggen. Als reden werd toen opgegeven dat er een verschil van inzicht over het te voeren beleid was ontstaan.

Botsingen

Een woordvoerder van KLM zei zondag in een toelichting dat Van Lier Lels de luchtvaartmaatschappij op een aantal punten "niet de ondersteuning heeft gegeven die wij als grootste klant hadden mogen verwachten, onder meer bij het terugdringen van het aantal botsingen van KLM-toestellen met vogels en de bagageproblematiek.''

Een ander pijnpunt zijn volgens de KLM-woordvoerder de pogingen van Van Lier Lels vorig jaar om Singapore Airlines als tweede grote gebruiker van Schiphol binnen te halen. ,,Terwijl wij er met Air France juist hard aan werkten om Schiphol te laten uitgroeien tot tweede knooppunt, na Parijs.''

Respecteren

In een aparte verklaring zegt de Centrale Ondernemingsraad (COR) van Schiphol Group het besluit van de commissarissen te respecteren. De COR gaat er daarbij van uit dat de beslissing het "resultaat is van een uiterst zorgvuldige afweging van feiten en omstandigheden''.

In een toelichting zei COR-voorzitter T. van Heijningen zondag dat Van Lier Lels intern met haar optreden onder het personeel "kwaad bloed heeft gezet''. Dat betrof volgens hem vooral de wijze waarop zij leiding gaf aan de uitvoering van het bezuinigingsprogramma bij het luchthavenbedrijf.

"Haar manier van leidinggeven ging ten koste van de sociale cohesie binnen het bedrijf. We gaan er als COR alles aan doen om dat samen met de directie te herstellen'', aldus Van Heijningen.