De Persgroep boekt meer winst dankzij overnames

Het Belgische mediabedrijf De Persgroep, eigenaar van onder meer het AD, de Volkskrant en Trouw, heeft vorig jaar meer omzet en winst behaald dan in 2015.

Dat was vooral te danken aan overnames zoals die van de regionale krantengroep Wegener, meldt de onderneming woensdag.

De omzet nam ten opzichte van 2015 met 9 procent toe en kwam uit op 1,46 miljard euro. Daarvan werd ruim de helft (52,7 procent) in Nederland behaald. Het bedrijfsresultaat (ebit) steeg met 13 procent tot 225 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 117 miljoen euro, tegen 110 miljoen euro een jaar eerder.

De kranten van De Persgroep wisten hun lezersomzet op peil te houden. Tegenover dalende opbrengsten uit papieren abonnementen stond een groei van de digitale verkopen. Deze trend zal zich de komende jaren versneld doorzetten, verwacht het bedrijf.

De inkomsten uit advertenties in gedrukte kranten vielen met 9 procent terug. Advertenties op nieuwssites daarentegen brachten meer geld in het laatje.

Stijging

In Nederland en Denemarken was sprake van een lichte stijging, in België zelfs van een sterke groei. Ook de inkomsten uit reclame op radio en televisie namen toe. Met name de prestaties van Qmusic in Nederland vielen in positieve zin op.

Bestuursvoorzitter Christian Van Thillo liet weten trots te zijn op de prestaties van De Persgroep in 2016. ''Fors uitbreiden in een markt die razendsnel verandert, is best risicovol'', benadrukte hij.

Volgens de topman is daarnaast flink geïnvesteerd in innovatie en digitalisering. ''Dat dit alles heeft geleid tot sterke financiële resultaten, maakt het plaatje alleen maar mooier.''

Lees meer over:
Tip de redactie