Volgens reizigersorganisatie Rover gaat de NS een juridische truc uithalen

AMERSFOORT - De Nederlandse Spoorwegen bereiden een prijsverhoging voor die aanzienlijk meer is dan de toegestane 5,5 procent. Dat heeft voorzitter R. Schoonveld van reizigersorganisatie
Rover

Schoonveld praat momenteel met de NS over de prijsverhoging. Volgens hem willen de NS een juridische truc uithalen. Het bedrijf zou op de avond van 31 december alsnog de verhoging voor 2002 doorvoeren en op 1 januari 's morgens de verhoging van 2003.

Belabberde service

"Daardoor zouden de prijzen maximaal 11 procent hoger kunnen uitvallen. Daar zijn we tegen. De NS had ons juist toegezegd de prijs in 2002 niet te verhogen vanwege de belabberde service", stelt Schoonveld.

Onderhandelingszet

Schoonveld hoopt dat het NS-voorstel een onderhandelingszet is. "De huidige directie is bezig het vertrouwen te herstellen van personeel en reizigers. Dan kan ik me niet voorstellen dat ze dit echt doorvoeren. Hiermee lok je als spoorbedrijf niet bepaald de mensen de trein in."

Een woordvoerster van de NS bevestigde alleen dat het bedrijf overlegt met consumentenorganisaties. Ze wilde geen percentage noemen.

Rover brengt volgende week een advies uit aan de NS over het verhogen van de prijzen. Een prijsverhoging is volgens Schoonveld niet onbespreekbaar gezien de moeizame financiële positie van het spoorbedrijf. "Maar een gematigde stijging, afgespiegeld naar een verbetering van de kwaliteit bij de NS, lijkt ons meer op zijn plaats."

Fel uitgesproken

De voorzitter hekelt overigens de politiek, die zich fel heeft uitsproken tegen een verhoging van de prijs van een treinkaartje. "In Den Haag moeten ze zich bedenken dat zij hier wat aan kunnen doen. De overheid bezorgt de NS namelijk een behoorlijke kostenpost door een vergoeding te vragen voor het gebruik van het spoor, dat in een staat van achterstallig onderhoud verkeert."

De Consumentenbond is verbaasd dat wordt gesproken over een prijsverhoging. "Naar ons oordeel is het veel te vroeg daarvoor. Eerder heeft de NS ons toegezegd dat pas de prijzen worden verhoogd als ook de kwaliteit van de service en punctualiteit van de treinen is verbeterd", stelde een zegsvrouwe.

Punctualiteit

Volgens de bond rijden de treinen tegenwoordig wel weer iets meer op tijd. Op dit moment ligt de punctualiteit op 82,2 procent. "Het is echter voorbarig daar nu al conclusies aan te verbinden. We zitten halverwege het jaar en de tweede helft met het natte najaar geldt doorgaans als een veel moeilijkere periode voor de NS. Laten we dat eerst nog maar afwachten."


De Consumentenbond