AMSTERDAM - Tweederde van de zeshonderd reisadvertenties die in de landelijke dagbladen staan, is niet te boeken voor het bedrag dat de advertentie aangeeft. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond dat vrijdag is verschenen.

De bond onderzocht drie zaterdagkranten en probeerde een reis te boeken door te reageren op een advertentie. Onder meer bijkomende kosten als luchthavenbelasting, reserveringskosten en vertrekbelasting worden niet bij de prijs opgeteld die in de advertentie staat.

In sommige gevallen bedraagt de uiteindelijke reissom vijftig procent meer dan waarmee geadverteerd wordt, concludeert de bond. Ook blijkt uit het onderzoek dat reisorganisaties voorwaarden stellen die niet in de advertentie vermeld staan. Bijvoorbeeld dat de genoemde prijs alleen geldt bij een boeking van zes personen.

"Het is bedroevend dat tweederde van de advertenties exclusieve prijzen zijn", laat woordvoerder Juliette Oolders weten. De Consumentenbond wil dat de overheid hier iets aan doet. "We willen dat er een wettelijke regeling komt die het verbiedt exclusieve prijzen aan te geven."

De bond heeft geen exacte cijfers of het met name buitenlandse reizen betreft. De uitkomsten van het onderzoek verschijnen vrijdag in de Reisgids van de Consumentenbond.