UTRECHT - Uitzendbureaus benadelen uitzendkrachten ernstig met ondoorzichtige trucs met loonstrookjes. Naar schatting levert dit uitzendbureaus jaarlijks vele honderden miljoenen op. Dit stelt H. Westerhof, bestuurslid van FNV Bondgenoten.

Volgens de bestuurder klopt zeker 80 procent van de loonstrookjes van uitzendkrachten niet. "Een uitzendkracht die nota bene bij FNV Bondgenoten werkt, krijgt 6,81 euro per uur, maar heeft volgens de CAO recht op 9,50 euro. Het uitzendbureau omzeilt de cao door een doorleeninstantie tussen henzelf en de werkgever te creëren. De uitzendkracht weet van niets, zal er nooit naar vragen en kan fluiten naar haar centen", aldus Westerhof vrijdag.

Volgens hem worden veel toeslagen onterecht berekend over een te laag uurloon. Met dit soort trucs wordt uitzendkrachten zoveel mogelijk geld uit de zak geklopt. CNV-bestuurder H. Gerding onderschrijft de bevindingen. "Als het gaat om naleving van de cao is er veel mis. Wie in die materie duikt, vindt al gauw iets."

Tweede-Kamerlid J. Bussemaker (PvdA) vindt 'geknoei met loonstrookjes' een 'verontrustend signaal' en wil Kamervragen stellen. "Als dit klopt, ligt er een taak voor de politiek. Maar ook werkgevers en de vakbeweging moeten er dan mee aan de slag." Bussemaker stelde eerder al vragen over mogelijke herinvoer van de vergunningplicht om malafide bureaus aan te pakken. "In principe ben ik voor zelfregulering, maar als dat niet werkt, moet er worden ingegrepen."

Brancheorganisatie ABU is verrast door de kritiek. "Hier is bij ons niets over bekend", zegt woordvoerder E. de Gelder. Ook Randstad Nederland reageert verbaasd. "Er zal best eens een foutje gemaakt worden, maar echt niet bewust en op grote schaal", aldus woordvoerder D. Gribnau. Volgens Westerhof zijn veel intercedenten (bemiddelaars) zich door gebrek aan kennis van geen kwaad bewust. "Veel intercedenten hebben onvoldoende verstand van de arbeidsmarkt en van de wetgeving die ze uitvoeren. Zeker 60 procent weet niet welke doorrekenfouten ze met loonstrookjes maken. En als ze het al begrijpen, prevaleert de commerciële doelstelling."

De uitzendbranche helpt per jaar 750.000 mensen aan werk en vervult daarmee 1,3 miljoen tijdelijke banen. De branche is goed voor een omzet van ongeveer 7 miljard euro. Zo'n 90 procent van de uitzendbureaus is aangesloten bij de ABU. De rest is lid van een andere brancheorganisatie of is niet geregistreerd.