DEN HAAG - Ahold krijgt een jaar de tijd om aan te tonen dat het supermarktconcern het predikaat Koninklijk nog steeds waardig is. Dat heeft een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst maandag desgevraagd gezegd.

Dit volgt uit nieuwe regels rond het verlenen en behouden van het predikaat, die vorige week woensdag bij Koninklijke Beschikking zijn vastgesteld.

Beschadigde reputatie

Voorheen kon een 'koninklijke' onderneming met een beschadigde reputatie al het predikaat worden ontnomen. Onder de nieuwe regels krijgt het beschadigde bedrijf een jaar de tijd om aan te tonen welke maatregelen het heeft getroffen om herhaling te voorkomen. Aanleiding om de regels te wijzigen waren "recente gebeurtenissen in het bedrijfsleven", aldus de RVD-woordvoerder.

Ahold kreeg in 1987 het predikaat toegekend door koningin Beatrix bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan. Sindsdien mag het concern zich als Koninklijke Ahold presenteren.

Boekhoudschandalen

Ahold kwam vorig jaar in opspraak door boekhoudschandalen rond dochterondernemingen in met name de Verenigde Staten en Scandinavië. De affaires leidde tot de val van onder anderen bestuursvoorzitter C. van der Hoeven. Het bedrijf is nog altijd verwikkeld in allerlei juridische procedures wegens de boekhoudfraude.

"Er bestaat vertrouwen dat Ahold serieus werk maakt van het herstelplan om zijn reputatie te herstellen en herhaling te voorkomen", aldus de RVD-woordvoerder.