Beter Bed ziet gunstige economische ontwikkelingen in de landen waarin het bedrijf actief is.

Ook in Duitsland, waar de resultaten als gevolg van een verouderd aanbod al geruime tijd onder druk staan, denkt de Brabantse beddenverkoper in de loop van de eerste jaarhelft een verbetering te gaan zien.

Dat maakt Beter Bed vrijdag bekend bij de presentatie van de definitieve cijfers over 2016. Ondanks de tegenvallende prestaties in Duitsland wist het bedrijf vorig jaar de omzet met 6,5 procent op te voeren tot 410,5 miljoen euro.

De kosten gingen evenwel ook omhoog. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met een kleine 9 procent tot 37,5 miljoen euro. De nettowinst ging bijna 16 procent omlaag naar 19 miljoen euro.

Duitsland

In Duitsland, de belangrijkste afzetmarkt van Beter Bed, ging de omzet afgelopen jaar nog met 4 procent omlaag. In alle andere landen waar het bedrijf winkels heeft namen de verkopen toe.

De sterkste groei werd behaald in Spanje (31 procent) en België (22 procent). De omzet in Nederland dikte met bijna een vijfde aan.

"Het jaar is in Duitsland weer niet best begonnen", zei topman Ton Anbeek in een toelichting aan het ANP. "Het houdt nog niet over. Het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid zijn hoog, maar dat geldt minder voor meubels en matrassen'', zei hij. Dat horen wij ook van bijvoorbeeld onlineverkopers.''

Omslagpunt

Het bedrijf heeft er desondanks vertrouwen in dat het omslagpunt nadert. Beter Bed heeft geïnvesteerd in een nieuw webshopplatform, een vernieuwd boxspringaanbod en een intensieve marketingcampagne.

Die maatregelen moeten ervoor zorgen dat in de eerste jaarhelft ook in Duitsland de verkopen weer omhooggaan, zei Anbeek.

Voor het gehele bedrijf verwacht Anbeek dit jaar een verbetering van de winstgevendheid. Die is te danken aan verdere omzetgroei, maar ook aan een goede kostenbeheersing, zei hij.