LONDEN - Koopavonden voor Kerstmis verleiden de consument ertoe diep in zijn buidel te tasten en spontaan de verkeerde dingen te kopen. Dat zeggen wetenschappers van de universiteit van Strathclyde in Schotland na een uitgebreid onderzoek, waarvan de resultaten woensdag bekend zijn gemaakt.

Wie op koopavond de stad in gaat, geeft 's avonds per uur 38 procent meer uit dan in dezelfde tijdspanne 's ochtends. Kopers die pas na hun werk 's avonds op pad gaan, geven vaker toe aan opwellingen. Zij geven 56 procent van hun geld uit aan zogenoemde impulsaankopen. Meer dan tweederde heeft daarvan later spijt.

"De tijd van de dag is maar één factor bij het koopgedrag. Vermoeidheid en stress, en ook verminderde energie en concentratie leiden ertoe dat er aan het eind van de dag minder doordacht ingekocht wordt", zei professor Gillian Hogg, die het onderzoek leidde.

Hogg zegt dat niemand zich in principe door de onderzoeksresultaten moet laten ontmoedigen. "Koopavonden voor Kerstmis zijn nuttig, als je ze maar goed plant."