AMSTERDAM - Economen die voor onderzoeksinstituten werken, laten zich in hun adviezen te veel leiden door het grote geld. Dat zegt econoom Arnold Heertje dinsdag in het blad 'Ondernemen!' van MKB-Nederland.

De wetenschappelijke integriteit van de economen komt met dit gedrag in het geding, meent Heertje. Een recent rapport van de Stichting voor Economisch Onderzoek (SEO) van de Universiteit van Amsterdam is volgens Heertje 'zó geschreven, dat het advies voldoet aan de gewenste uitkomst van de opdrachtgever', in dit geval het ministerie van Economische Zaken.

Met het rapport adviseert de SEO het ministerie de monopoliepositie van de notaris te verbreken. "Het advies is gespeend van de noodzakelijke expertise en berustend op een bewust verkeerde probleemstelling", oordeelt Heertje.

Woordvoerder Barbara Baarsma van de SEO zegt zich 'absoluut niet aangesproken te voelen door wat voor aantijgingen dan ook'. "Wij leveren advies aan op basis van onze eigen analyse. Als professor Heertje, die ik overigens heel hoog acht, het rapport goed zou lezen, zou hij zien dat we ook kritische opmerkingen maken. Dat is niet iets wat de opdrachtgever wil horen", stelt Baarsma.

Toch vindt Heertje het 'beschamend dat adviezen over het beleid zozeer onder invloed staan van de strijd om lucratieve opdrachten'. Heertje: "Dat de SEO de onafhankelijkheid opoffert aan winst is een schande voor de universiteit. Ik mag niet zeggen dat het misdadig is, maar het is het wel."