DEN HAAG - Wild, krentenbrood en schaal- en schelpdieren. Ook dit jaar geeft de klant in de supermarkt hier weer veel geld aan uit. Als toetje bij het kerstdiner is ijs populair. In de kerstweken verkopen de supermarkten ruim twee maal zoveel ijs als anders, aldus het onderzoeksbureau GfK vrijdag.

Het bureau verwacht dat de supermarkten in de twee weken voor kerst 524 miljoen euro omzetten. Dat is 1 procent meer dan vorig jaar. De omzet in de maand november lag nog 1,1 procent lager dan een jaar eerder.

Ook de klantentrouw stijgt bij de meeste supermarktketens, aldus GfK. Bijna driekwart (74 procent) van de supermarktklanten denkt over drie jaar nog steeds vaste klant te zijn in dezelfde winkel. Een jaar geleden was dat 73 procent. Bij Albert Heijn nam het percentage het meeste toe: van 68 procent in 2003, naar 75 procent nu. Voor de prijsvechters Aldi en Lidl daalde dit aandeel juist.

Gemiddeld denkt een op de zes vaste klanten te weten wat alles kost. Bij de klanten van Lidl is dat ruim een kwart. De mensen die meestal bij Super de Boer komen, zijn het minst prijsbewust. Van hen denkt nog geen 10 procent de prijzen uit zijn hoofd te kennen.