De Nederlandse warenhuizen van Hudson's Bay zullen niet te vergelijken zijn met de vestigingen van dezelfde keten in Canada.

De nieuwe winkels worden specifiek toegespitst op de Nederlandse markt, stelt Hudson's Bay Nederland vrijdag. Naar verwachting opent het bedrijf in het derde kwartaal de eerste tien warenhuizen in ons land.

De vestigingen worden volgens "een minder klassieke warenhuisindeling" ingericht. Het bedrijf zal daarbij veel aandacht besteden aan de visuele presentatie van de modeartikelen, schoonheidsproducten en woonaccessoires. Door verschillende stijlen en soorten op een naar eigen zeggen "verrassende manier" te combineren, moet er andere warenhuisbeleving zijn dan bijvoorbeeld de V&D had en concurrent de Bijenkorf heeft.

Een groot deel van de winkelvloer zal met tijdelijke collecties worden ingericht. Zo probeert het bedrijf de winkelinrichting regelmatig te vernieuwen om de aandacht van het winkelende publiek vast te houden.

Geen opvolger

Bestuursvoorzitter van het Canadese concern Richard Baker stelde eerder dat Nederland een aantrekkelijke vestigingsplaats is vanwege het totale gebrek aan concurrentie na de ondergang van V&D. Toch ziet het bedrijf zichzelf niet als een opvolger van de in 2015 failliet verklaarde keten.

"Wij willen echt wel een ander type beleving creëren voor onze gasten", legt HR-directeur Olof Kuipers van Hudson's Bay Nederland uit aan NU.nl. "Want producten kan men op heel veel plekken kopen."

Hudson's Bay wil in Nederland een premium warenhuis zijn. Met andere woorden: iets chiquer dan de V&D, maar wat minder luxe dan de Bijenkorf. HBC is ervan overtuigd dat dit segment op dit moment in Nederland ontbreekt.

Onderscheiden

De retailer wil zich van andere warenhuizen onderscheiden met beleving, ontspanning en service. Zo worden klanten bij binnenkomst en vertrek aangesproken. Het personeel krijgt de opdracht mee om in te schatten wat een klant wil en ook hoeveel hulp hij of zij wil hebben. "De ene klant wil een efficiënt proces en de andere klant wil dat kopje koffie. Wij denken dat iedere gast toch een individuele benadering van ons verdient", stelt Kuipers.

Verder worden er op verschillende afdelingen zitplekken ingericht, zodat klanten tussen het winkelen door kunnen ontspannen. En bij beleving hoort ook een plek waar je iets kunt eten en drinken. Het concern is dan ook al maanden in gesprek met de eigenaar van La Place, de restaurantketen die voorheen bij V&D hoorde. 

De gesprekken over een mogelijke samenwerking worden nog gevoerd. Maar dat er straks in alle filialen door klanten gegeten en gedronken kan worden, staat al buiten kijf, zegt Kuipers.

Ook komt er een kinderhoek die kinderen moet vermaken en winkelende ouders wat rust kan geven. "Een kind een kopje koffie aanbieden lijkt me niet heel gepast. Dus ook daar moeten we wat leuks voor verzinnen", zegt Kuipers. Het bedrijf denkt onder meer aan een interactieve vorm van entertainment. "We willen wat verder gaan dan een doosje met potloden en een kleurplaat", verklapt hij.

Personeel

De onderneming begint vrijdag met het werven van achttienhonderd mensen voor de eerste tien vestigingen. Deze zullen dit jaar nog in Almere, Amsterdam, Breda, Den Bosch, Den Haag, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Tilburg en Zwolle hun deuren openen. Veel van deze zaken komen in panden waarin voorheen V&D-winkels gevestigd waren. 

Het bedrijf kiest voor een grotendeels online sollicitatieprocedure met een video-interview. Geselecteerde sollicitanten kunnen via een app of webcam vooraf opgenomen vragen beantwoorden. De uiteindelijke kandidaten worden tijdens een opleiding van een aantal weken klaargestoomd voor de winkelvloer.

Oudere kandidaten

Kuipers denkt niet dat de online sollicitatieprocedure oudere kandidaten met misschien meer ervaring zal afschrikken. "Iedereen bankiert tegenwoordig online en kijkt naar YouTube. Ik ben geloof ik de enige in Nederland met een gewone televisie die niet is aangesloten op het internet", meent Kuipers. "We denken dat het heel erg bij ons past en daardoor ook de juiste mensen gaat aanspreken." Daarmee doelt hij op sollicitanten die "mee zijn met deze tijd" en kunnen inschatten wat consumenten vandaag de dag willen.

Kuipers stelt dat Hudson's Bay verder in gesprek is met "heel veel oud-V&D-medewerkers". "Er werken ook al een aantal bij ons op het hoofdkantoor. Die lijn is al open." Maar hij zegt er meteen bij dat de wervingscampagne niet specifiek op deze groep is gericht. "We zijn geïnteresseerd in iedereen met de juiste ervaring, ongeacht waar ze voorheen gewerkt hebben."

Uiteindelijk wil Hudson's Bay Nederland het aantal vestigingen opschroeven naar twintig. Daar zitten ook filialen met de formule Saks OFF 5TH bij. Het bedrijf denkt in totaal voor zo'n 2.500 nieuwe banen in de Nederlandse detailhandel te kunnen zorgen. Naast de al genoemde vestigingen, zijn er ook al huurcontracten getekend voor winkels in Amersfoort, Amstelveen, Enschede, Haarlem en Utrecht.