RIJSWIJK - TUI Nederland sluit de komende twee jaar ongeveer een kwart van de 135 eigen reisbureaus. Het reisconcern, bekend van merken als Arke en Kras, voelt zich hiertoe gedwongen door de opkomst van internetboekingen. Concurrent Oad laat zich niet afschrikken door de groei van internetvakanties en gaat juist investeren in de reisbureaus. Dat bleek donderdag uit presentaties van beide reisbedrijven.

Directievoorzitter L. Frankenhuis van Oad noemde internet een geduchte concurrent, maar zei dat de rol van het reisbureau overeind zal blijven in de strijd om de gunst van de consument. Oad wil zich meer profileren met eigen winkels, want het onderzoekt de mogelijkheden om noodlijdende reisbureaus onder zijn hoede te nemen.

Daarmee zet Oad een eigenzinnige koers uit. Zijn twee grote tegenspelers Thomas Cook en TUI Nederland laten zich wel leiden door de opkomst van internet. Thomas Cook meldde begin dit jaar dat het reisbedrijf meer accent zal leggen op internet. TUI Nederland heeft nu aangekondigd dat de groei van internetboekingen aanleiding is voor een reorganisatie.

Realistisch

"We moeten in de branche realistisch zijn", zei bestuursvoorzitter S. van der Heijden van TUI Nederland. Hij vreest dat de reisbureaus in Nederland nog harde klappen te verwerken krijgen. De TUI-topman voorspelt dat de komende vier tot vijf jaar eenderde tot de helft van de reisbureaus verdwijnt als gevolg van sluiting, faillissement en samenvoeging.

De cijfers over de boekingen voor wintervakanties lijken de voorspellingen van TUI Nederland te staven. Bijna eenderde van de vakantiegangers deze winter is van plan om zijn reis via internet te regelen, zo bleek donderdag uit een onderzoek van Trendbox. Ter vergelijking: vorig jaar wilde circa een kwart van de reizigers op internet boeken en in 2002 ging het nog om eenvijfde van de wintervakanties.

Gevolgen

De reisbureaus voelen de gevolgen hiervan. De winterboekingen via het reisbureau zijn afgenomen tot 27 procent dit seizoen. In 2002 liep nog ruim eenderde van de boekingen voor de winter via het reisbureau.

TUI wil de afslanking bij de reisbureaus geleidelijk doorvoeren om de gevolgen voor het personeel te beperken. Van der Heijden denkt gedwongen ontslagen te kunnen voorkomen.

De formules van de overige reisbureaus van TUI worden opnieuw aangepast. In totaal zijn er nu 218 'World of TUI'-vestigingen, waarvan 85 in handen van franchisenemers. De bureaus in eigen beheer krijgen de naam Arke aan de gevel hangen. Franchisenemers kunnen kiezen tussen dit merk en Holland International.

Formulewijziging

Hiermee draait het reisconcern een grote naamswijziging van twee jaar geleden terug. Eind 2002 werden alle winkels van Arke en Holland International omgebouwd tot 'World of TUI'. Daarvoor werd toen 30 miljoen euro uitgetrokken. De formulewijziging kost nu circa 5 miljoen euro.

Oad meldde donderdag dat de omzet het afgelopen boekjaar met 13,6 procent is gestegen tot 733 miljoen euro. Die groei behaalde Oad vooral door de overname van ruim 60 reisbureaus van de Rabobank. Over de winst in het gebroken boekjaar, dat 31 oktober eindigde, doet het bedrijf geen mededelingen. TUI Nederland heeft geen gebroken boekjaar en komt begin 2005 met cijfers.