DEN HAAG - Consumenten die verhuizen of overstappen op een andere energieleverancier zorgen steeds vaker voor problemen. Bij ruim eenderde van de verhuizingen moeten de energiebedrijven administratieve kunstgrepen toepassen. Dat blijkt uit correspondentie die brancheorganisatie EnergieNed vorige week aan de Nederlandse energiebedrijven heeft toegezonden.

De energiebedrijven hebben sinds de marktopening op 1 juli, waardoor iedereen vrij is in de keuze van zijn stroom- en gasleverancier, volgehouden dat de liberalisering zonder al te grote problemen verloopt. Het uitwisselen van informatie tussen de energiebedrijven verloopt echter aanzienlijk minder vlekkeloos, zo blijkt uit de correspondentie. Minister Brinkhorst van Economische Zaken zei in april in de Tweede Kamer te zullen aftreden als de opening van de energiemarkt tot chaos zal leiden.

Switchen

In de praktijk blijkt dat maandelijks 15.000 tot 20.000 klanten hun verhuizing niet tijdig melden bij hun energiebedrijf. Energiebedrijven melden ook in toenemende mate problemen bij het switchen. Hier gaat het om klanten die wisselen van leverancier.

Klanten die hun verhuizing te laat doorgeven, kunnen daar hinder van ondervinden, constateert EnergieNed. De eindafrekening voor het oude adres kan daardoor te laat komen. Ook is het mogelijk dat klanten te lang vastrecht blijven betalen voor de aansluiting op het oude adres.

Aanpassing

In januari wil de brancheorganisatie een besluit nemen over aanpassing van de verhuisprocedure. Ook de afhandeling van klanten die overstappen op een andere leverancier moet op de schop. Dit moet volgens EnergieNed leiden tot een kleinere kans op fouten bij het afhandelen van de leverancierswissel.

Onderzoek

De DTe, de toezichthouder voor de energiemarkt, kondigde onlangs aan onderzoek te gaan doen naar de uitwisselen van verbruiksgegevens tussen energiebedrijven. Dit naar aanleiding van klachten van consumenten over te late jaarrekeningen of het uitblijven van jaarrekeningen.

Weinig animo

De animo om over te stappen naar een andere energiebedrijf is overigens niet groot gebleken. Volgens de laatste gegevens van EnergieNed zijn er vanaf 1 juli 4 procent van de stroomklanten en 1,2 procent van de gasklanten veranderd van leverancier.