Over heel 2016 bedroeg de omzetgroei van de detailhandel 1,9 procent. Dat is de sterkste omzetstijging in acht jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

De verkopen groeide het afgelopen jaar met 1,4 procent.

Vooral onlinewinkels konden in 2016 een forse plus bij de omzet noteren, bijna 19 procent hoger dan in 2015. De omzet van winkels in voedingsmiddelen was bijna 2 procent hoger.

Ondanks de stijgende lijn, ligt de omzet in de detailhandel nog altijd 4,3 procent lager dan vlak voor de crisis in 2008. Voor de non-foodwinkels is het omzetverlies sinds de crisis nog bijna 16 procent, aldus het statistiekbureau.

Winkels in de voedings- en genotsmiddelen presteerden het afgelopen jaar wel beter dan voor de crisis. De omzet was 12 procent hoger dan in 2008.

In 2015 bedroeg de omzetgroei nog 1,4 procent.

December

In december heeft de Nederlandse detailhandel de omzet met 2,7 procent verhoogd in vergelijking met een jaar eerder.

Het verkoopvolume nam in de laatste maand van vorig jaar met 1,1 procent toe. Zowel in de food- als non-foodsector werd een hogere omzet gerealiseerd.

Net als in de twee maanden ervoor, groeide de omzet in december van kledingwinkels, doe-het-zelfzaken, winkels in keukens en vloeren en winkels in meubels en huishoudartikelen.

In winkels waar schoenen en lederwaren worden verkocht, daalde de omzet met ruim 8 procent. Dat gold ook voor winkels in recreatie-artikelen (ruim 6 procent), consumentenelektronica (bijna 3 procent) en drogisterijen en parfumerieën.

De onlinedetailhandel zag de omzet in december met ruim 12 procent groeien vergeleken met een jaar eerder.