AMSTERDAM - Dure merken in de kledingbranche en de technologie als Calvin Klein, Diesel en Intel verliezen in de waardering van de consument terrein aan lokale merken zoals Douwe Egberts, Appelsientje en Kruidvat. Vooral merken die voorzien in eerste levensbehoeften krijgen het grootste vertrouwen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder achthonderd personen van het reclamebureau DDB Amsterdam naar merkwaardering.

In de toptien van grootste merken in Nederland staan naast de genoemde drie ook de ANWB, Postbank, Blokker en Coca-Cola. Bij de lijst van grootste stijgers zit buiten de merken JVC en Siemens ook het Nederlandse Telfort. Bij de dalers staan onder meer Seat, Fila, Pizzahut en Reebok.

De luxe merken hebben het zwaar te verduren. Ze hebben het meest te lijden van de economische malaise. "In tijden van recessie en maatschappelijke onzekerheid grijpen mensen terug op tastbare producten van eigen bodem", meent Herberth Samsom van DDB Amsterdam. "Amerikaanse supermerken hebben hun glans verloren, terwijl lokale voedingsfabrikanten juist op veel steun kunnen rekenen."

Het Amsterdamse reclamebureau is een onderdeel van Omnicom. Elke twee jaar is er een groot onderzoek naar de waardering van consumenten voor de merken. In totaal is er in 26 landen onderzocht en worden per land minstens achthonderd mensen ondervraagd. In Nederland lopen 450 merken mee in het onderzoek.