JACKSONVILLE - Oost-Europese concurrentie zet TNT Logistics, de logistieke divisie van TPG, in Frankrijk zwaar onder druk. Bedrijven uit bijvoorbeeld Tsjechië en Polen werken tegen veel lagere tarieven, waardoor klanten weglopen en de financiële resultaten van TNT zwaar tegenvallen.

De topman van TNT Logistics, de Amerikaan Dave Kulik, verwacht dat de divisie in Frankrijk in 2005 net als dit jaar verliesgevend is. Pas het jaar daarop mikt het concern erop quitte te spelen. Dat zei Kulik zaterdag tijdens een presentatie op het hoofdkantoor van TNT Logistics in de Amerikaanse stad Jacksonville.

De logistieke poot van TPG heeft het in Frankrijk al enkele jaren moeilijk. De problemen kostten vorige week de baas van het Franse onderdeel, R. Huck, de kop. Hij presteerde onder de maat, aldus TPG.

Duitsland

De moeilijkheden in Frankrijk staan niet op zich. Ook in Duitsland en Italië voldeed TNT niet aan de verwachtingen, maar daar zijn de problemen voor een belangrijk deel verholpen. In alle drie landen waren de klachten overigens hetzelfde. In een korte tijd waren te veel bedrijven overgenomen die niet goed met elkaar samenwerkten.

Twee jaar geleden begon TNT Logistics een hersteloperatie, waarbij vooral werd gekeken naar het versimpelen van de bedrijfsstructuur en een vereenvoudiging van de dagelijkse gang van zaken. De strategie sloeg aan in Duitsland en Italië, maar Frankrijk bleef achter. "TNT Logistics draait goed, maar er is nog steeds een probleem'', erkent Kulik.

TNT Logistics kan moeilijk tegen de Oost-Europese concurrentie in Frankrijk opboksen. De lonen liggen aanzienlijk lager dan bij de TPG-dochter. De meeste chauffeurs van de divisie zijn in vaste dienst, dus TNT Logistics raakt ze niet makkelijk kwijt. In Duitsland en Italië huurt het bedrijf veel mensen in, waardoor het makkelijker is om tegen lagere kosten te werken.

Volgens Kulik is het noodzakelijk "het netwerk te rationaliseren''. Dat betekent verliesgevende contracten afstoten en de organisatie vereenvoudigen.