Groothandelsbedrijf Makro heeft nog altijd de wind tegen. Het bedrijf kampt met aanhoudende "negatieve omzetontwikkelingen", zo meldde het Duitse moederbedrijf Metro vrijdag in zijn kwartaalrapportage. Specifieke cijfers over Makro Nederland werden daarbij niet gegeven.

Het is al langer bekend dat Makro in Nederland, maar ook in Duitsland en België last heeft van scherpe concurrentie. De Nederlandse concurrent Sligro, die ook in België actief is, wist bijvoorbeeld afgelopen jaar meer omzet te behalen met zijn groothandels. Ook branchegenoot Hanos zit niet stil. Eind vorig jaar kondigde dat bedrijf aan dit jaar in Nederland twee nieuwe filialen te zullen openen.

De verkopen van de groothandelstak van Metro, waar Makro Nederland bij hoort, stegen in de afgelopen drie maanden met krap 4 procent tot 3,4 miljard euro. Deze groei was echter vooral te danken aan de goede resultaten in China, India en Pakistan.

MediaMarkt

Naast Makro maakt ook elektronicawinkel MediaMarkt deel uit van Metro. Hier sprak Metro van positieve ontwikkelingen van de verkopen in Nederland.

Het Duitse moederbedrijf Metro zette over het eerste kwartaal een aangepaste winst van 821 miljoen euro in de boeken. Deze viel daarmee 7 miljoen euro lager uit dan een jaar eerder. Daarmee voldeed Metro niet aan de gemiddelde verwachting van analisten.

Vooruitzichten

Voor het lopende boekjaar voorziet Metro iets meer winst op een licht hogere omzet. De vooruitzichten kunnen nog wel worden gewijzigd als aandeelhouders groen licht geven voor een voorgenomen splitsing.

Dat punt staat volgende week bij de aandeelhoudersvergadering op de agenda. Het idee is om de groothandels- en levensmiddelenactiviteiten in een nieuw bedrijf onder te brengen. De onderdelen afzonderlijk zouden dan sneller kunnen groeien. Ook zou door een splitsing kapitaal kunnen vrijkomen voor overnames.