KPN heeft in het vierde kwartaal de onderliggende resultaten weten te verbeteren, ondanks een verder dalende omzet.

Het telecombedrijf moest het opnieuw hebben van de consument, die meer diensten afnam tegen hogere prijzen. Dat compenseerde deels de aanhoudende daling van de opbrengsten bij de zakelijke tak.

KPN behaalde een omzet van 1,7 miljard euro, wat op vergelijkbare basis neerkomt op een daling met ruim 2 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda), exclusief eenmalige posten, daarentegen nam met dik 4 procent toe tot 606 miljoen euro.

Het bedrijf boekte een nettowinst van 115 miljoen euro, ruim de helft minder dan in het laatste kwartaal van 2015.

Het verlies komt doordat KPN eenmalig extra kosten maakte voor het aflossen van leningen. Een jaar eerder kon het bedrijf juist winst bijschrijven door de gedeeltelijke verkoop van zijn belang in Telefónica Deutschland.

2017

Over heel 2016 zag KPN de opbrengsten met 3 procent dalen naar 6,8 miljard euro. Het aangepaste bedrijfsresultaat bleef nagenoeg stabiel op 2,4 miljard euro.

Voor 2017 voorziet het bedrijf eveneens een resultaat in lijn met dat van afgelopen jaar. Nieuwe Europese roamingregels drukken de brutowinst dit jaar naar verwachting met 40 tot 50 miljoen euro.

KPN spiegelde zijn aandeelhouders een dividend voor over 2016 van 10 cent per aandeel. De winstuitkering over 2017 zal naar verwachting 1 cent per aandeel hoger liggen.

Topman

Steeds meer particuliere klanten van KPN combineren vaste met mobiele diensten. Dat pakt gunstig uit voor het telecombedrijf. Die mensen zijn over het algemeen tevredener over de dienstverlening en minder geneigd hun heil bij een andere provider te zoeken, zegt financieel topman Jan Kees de Jager in een toelichting op de jaarcijfers.

''We winnen op alle fronten klanten'', zei financieel topman Jan Kees de Jager in een toelichting. Dat ging vorig jaar minder snel dan in 2015, maar dat komt ook doordat KPN zich meer richt op de bovenkant van de markt. ''We waren iets minder actief in het lagere segment, maar per klant verdienen we daardoor ook meer'', aldus de bestuurder.

Moed

In de zakelijke markt bleef KPN afgelopen jaar omzet verliezen. Het tempo waarmee dat gebeurde, lag volgens De Jager wel lager dan in 2015. Ook de komende jaren zal het steeds een beetje beter gaan, voorspelde hij. KPN put daarbij moed uit een toenemende tevredenheid bij klanten en een aantrekkende orderstroom vanuit grote bedrijven. ''Dat zijn signalen dat het de goede kant opgaat.''

Het kan evenwel nog wel een paar jaar duren voordat de inkomsten uit ICT- en clouddiensten sterk genoeg groeien om het verlies aan omzet uit traditionele telecomdiensten te compenseren. Om dat omslagpunt sneller te bereiken, blijft KPN investeren in een breder dienstenpakket voor bedrijven, zowel via overnames als door uitbreiding van het eigen aanbod.