BRUSSEL - De Antwerpse zakenman en investeerder Tony Gram stapt in het in financiële moeilijkheden verkerende Air Holland. Gram, zelf volledig eigenaar van VG Airlines dat woensdag zijn luchtdoop heeft, neemt een 'substantieel' belang in Air Holland, aldus VG-directeur Freddy van Gaver.
Air Holland
VG Airlines

VG Airlines is in het gat gedoken dat is ontstaan door het faillissement van België's 'nationale trots' Sabena. VG's eerste vlucht is naar New York. De maatschappij vliegt verder op Boston en vooralsnog ook Los Angeles.

In Europa zijn geen eigen vluchten, daarvoor werkt VG samen met Virgin Express dat vanuit Brussel veertien bestemmingen bedient. Er werken zo'n tweehonderd à 250 mensen. Air Holland heeft iets meer dan tweehonderd werknemers.

Toeval

Gram en Air Holland zijn eerder bij toeval partners. Een paar weken geleden klopte Air Holland aan bij VG om ze uit de nood te helpen door enkele vluchten over te nemen. Daarna verschenen berichten in de pers over betalingsproblemen die de Nederlandse maatschappij had. Daar schrokken ze bij VG wel van.

"We hebben toen contact gezocht. Het meest interessante, of eigenlijk het minst schadelijke, was om met ze samen te werken. Het zit iedereen weleens tegen. Dat wil niet zeggen dat met iets meer zuurstof een bedrijf er niet bovenop kan komen", aldus de VG- directeur.

Ervaring

VG, dat zich alleen op lijnvluchten richt, was toch op zoek naar een partner op chartergebied. Met een vloot van drie Airbussen houd je het niet lang uit, stelt Van Gaver. "Air Holland is al jaren oud en heeft een hoop ervaring en zaken in huis die wij missen." Hij doelt op de technische dienst.

Een ander pluspunt is de taal. Van Gaver, die met zijn Vlaamse Luchtvaartmaatschappij VLM heeft vanuit Antwerpen heeft gevlogen op Amsterdam, geeft verder hoog op van goede ervaringen met Martinair en Transavia.

Sobelair

Gram was ook in de markt om Sabena-charterdochter Sobelair over te nemen. Gram had contacten met de curators, maar die stelden vorige week een gesprek uit. "Gram is een snelle speler. Deze samenwerking met Air Holland zal hem niet aanmoedigen Sobelair erbij te nemen", wil Van Gaver alleen kwijt.

Gram, eigenaar van de Franse merken Delsey en Rodella, stapte eerder dit jaar weer in Kipling, de tassenfabrikant van het pluchen aapje. In 1992 was hij daar al redder in nood. Zijn naam viel in die zin vorig jaar ook bij het Ieperse spraaktechnologiebedrijf Lernout & Hauspie, dat inmiddels op de fles is.