HELSINKI - Het Finse mediaconcern SanomaWSOY, in Nederland uitgever van onder meer Libelle, Nieuwe Revu en Playboy, heeft in de eerste negen maanden van dit jaar meer omzet en winst behaald. De onderneming meldde maandag wel dat de advertentieopbrengsten in Nederland onder druk blijven staan. Andere landen waar ze actief is, zoals Finland, België en Hongarije, doen het beter.

Het nettoresultaat van Sanoma bedroeg tussen begin januari en eind september 75 miljoen euro. Dit is 22 procent meer dan de 61 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg met 13 procent tot 143 miljoen euro. De omzet nam licht toe, met nog geen 3 procent tot 1,77 miljard euro.

Ilse Media

Sanoma Uitgevers, het bedrijfsonderdeel waar de Nederlandse tijdschriften en internetonderneming Ilse Media zijn ondergebracht, was goed voor een omzet van 375 miljoen euro tegen 379 miljoen een jaar geleden. De onderneming spreekt van een "zwakke ontwikkeling van de advertentiemarkt" in Nederland. De inkomsten uit vrije verkoop waren stabiel, maar dat was te danken aan de lancering van nieuwe tijdschriften.

Sanoma verwacht dat zijn totale omzet dit jaar 3 procent toeneemt. Dat is in lijn met de prognose die in augustus was afgegeven.