ProRail heeft spoorvervoerders te hoge tarieven gerekend voor het gebruik van het spoor. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft het bedrijf de opdracht om de tarieven aan te passen en deels terug te betalen.

De spoorbeheerder moet over 2015 en 2016 4 miljoen euro per jaar terugbetalen, meldt ACM dinsdag. 

De ACM tikte ProRail eerder al op de vingers over de variabele kosten die de spoorbeheerder in rekening brengt aan vervoerders. Zij zagen de tarieven voor de gebruiksvergoeding in 2015 en 2016 met bijna een vijfde (circa 50 miljoen euro) stijgen. Arriva, Connexion, Syntus en Veolia dienden daarover een klacht in bij de ACM.

Die bepaalde eerder dat ProRail de berekening van de tarieven moest aanpassen en beter moest onderbouwen. Uit die onderbouwing bleek volgens ACM dat ProRail één factor ten onrechte meerekende bij de vaststelling van de gebruiksvergoeding.

Reactie Reizigersorganisaties

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV verzoekt de NS de tarieven van treinkaartjes aan te passen na de gedaalde heffing. Daarin zou ook de meevaller van de afgelopen twee jaar moeten worden meeberekend.

Reizigersorganisatie Rover ziet die aanpassing niet zitten. "Als je het bedrag van vier miljoen euro per jaar deelt door het aantal reizigers, gaat het hooguit om enkele centen", laat voorzitter Arriën Kruyt weten. Hij noemt het verzoek van Maatschappij Voor Beter OV daarom "sympathiek, maar onpraktisch".