DEN HAAG - KPN moet in alle landelijke dagbladen en op zijn website reclame-uitingen voor vaste telefonie rectificeren. De rechtbank in Den Haag heeft dit vrijdag bepaald in een kort geding dat door concurrent Tele2 was aangespannen.

Volgens de rechter heeft KPN ten onrechte beweerd dat zijn dienstverlening door het instellen van voordeelnummers goedkoper zou zijn dan die van Tele2. Het telecomconcern liet daarbij de kortingsregelingen van zijn rivaal achterwege.

Ook werd volgens Tele2 in wervingscampagnes van KPN de suggestie gewekt dat KPN grotere gebieden hanteerde voor lokaal bellen en dat Tele2 starttarieven berekende voor gesprekken die niet tot stand waren gekomen. Daar moet het concern nu ook mee stoppen, aldus de rechtbank. Op overtreding staat een dwangsom van 2500 euro per dag met een maximum van 250.000 euro.

Misleid

De voorzieningenrechter meent dat Tele2 voldoende heeft aangetoond dat consumenten door KPN zijn misleid. Dit gebeurde zowel in Primafoon-winkels als via telemarketing en de klantenservice van KPN.

De rechtbank bepaalde ook dat Tele2 moet stoppen met werving dat het altijd goedkoper is op straffe van een dwangsom van 2500 euro per overtreding. KPN had dit in een tegenvordering geëist. Ook mag Tele2 zich niet meer uitgeven als onderdeel van KPN.

Tele2 zei vrijdag zich al aan de vorderingen van de rechtbank te houden. KPN stelde maatregelen te hebben getroffen om misleiding te voorkomen.

Gedragscode

Een woordvoerster van KPN zei teleurgesteld te zijn dat beide partijen elkaar nog steeds bij de rechtbank tegenkomen. KPN pleit al anderhalf jaar voor een gedragscode voor de werving van klanten, maar zegt dat Tele2 daar niet voor aan tafel wil schuiven. "Een structurele oplossing is dit niet", aldus de woordvoerster over het vonnis van vrijdag.