DEN HAAG - Het gezamenlijke postbedrijf van Deutsche Post en Wegener, Selekt Mail Nederland, wil volgend jaar twee keer zoveel post rondbrengen als dit jaar. Het bedrijf wil zo de positie van zijn belangrijkste concurrent TPG verder ondermijnen.

De algemeen directeur van Selekt Mail, J. Kuiper, zei woensdag in Den Haag dat zijn onderneming in 2005 waarschijnlijk tussen de 175 en 200 miljoen stukken zal verwerken. Dit zou het derde jaar op rij zijn dat Selekt Mail zijn postvolume weet te verdubbelen. Desondanks was de onderneming vorig jaar maar net winstgevend. Voor dit jaar kon Kuiper nog geen voorspelling geven.

Selekt Mail mag in Nederland alleen opereren op het geliberaliseerde deel van de postmarkt. Dit houdt in dat de postbezorger geen individuele brieven tot 100 gram mag rondbrengen. Daar heeft TPG het monopolie op. Selekt Mail mag bijvoorbeeld wel drukwerk, tijdschriften en catalogi verwerken. De klantenkring van de onderneming bestaat uitsluitend uit bedrijven.

Kleine speler

Ondanks de groei blijft Selekt Mail een kleine speler op de Nederlandse postmarkt. Het marktaandeel bedraagt nu nog ongeveer 4 procent. Het streven is dit op te krikken tot 20 procent. TPG heeft het overgrote deel van de markt in handen.

Selekt Mail is in 2002 begonnen en heeft sindsdien een aantal grote klanten van TPG weggekaapt. Zo heeft de onderneming onlangs het postorderbedrijf Neckermann binnengehaald. Dit levert Selekt Mail jaarlijks zo'n veertig tot vijftig miljoen poststukken op. Wehkamp, ING en de Rabobank behoren ook tot de klantenkring.

Lagere kosten

Volgens Kuiper werkt Selekt Mail tegen veel lagere kosten dan TPG, waardoor de prijzen gemiddeld 20 procent lager zijn. Dat heeft vooral te maken met de sortering van de post. Klanten moeten met behulp van de internetsite van Selekt Mail zelf hun post sorteren, zodat de bezorger dat niet hoeft te doen. Bijkomend voordeel is dat het bedrijf vantevoren weet hoeveel post iemand gaat versturen.

De liberalisering van de hele postmarkt in 2007 biedt Selekt Mail volgens Kuiper veel kansen. Ook dan zal het bedrijf zich niet richten op post van particulieren, maar alleen op zakelijke stukken. Op de nog vrij te geven markt is ongeveer 92 procent van de post afkomstig van zakelijke verzenders.