Bedrijven laten post minder snel bezorgen

De bezorging van post heeft steeds minder een spoedeisend karakter. Bedrijven kiezen vaker voor bezorging binnen twee of drie dagen in plaats van voor de duurdere 24-uursdienst.

Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van een maandag gepubliceerd onderzoek naar de ontwikkelingen op de postmarkt.

Dat wil overigens niet zeggen dat in dat segment sprake is van groei. Ook voor post die langer dan een dag onderweg is, geldt dat de volumes dalen. Het gaat alleen minder hard dan bij de post die binnen een dag bij de ontvanger op de mat moet liggen.

​Bedrijven en instanties maken net als consumenten steeds vaker gebruik van e-mail of social media om te communiceren en daardoor neemt het postvolume flink af.

Postvolume

Het totale postvolume lag vorig jaar met 3,1 miljard poststukken meer dan 40 procent lager dan in 2009, het jaar waarin voor het eerst nieuwe spelers werden toegelaten op de postmarkt.

Postbedrijven compenseren die daling door de tarieven te verhogen en door andere diensten te gaan aanbieden. Zo groeit pakketbezorging wel sterk, doordat mensen vaker online winkelen.

Consumenten

Vooral consumenten zijn stevig meer gaan betalen voor het versturen van brieven en kaarten. De gemiddelde opbrengst per poststuk is sinds 2009 met 71 procent gestegen.

Zakelijke afzenders, goed voor 93 procent van het totale postvolume, zijn gemiddeld 10 procent meer gaan betalen. Op die markt is sprake van concurrentie, die de laatste jaren ook nog is toegenomen. Op de consumentenmarkt is vrijwel alleen PostNL actief.

Lees meer over:
Tip de redactie