
KLM spant kort geding aan vanwege acties cabinepersoneel
Dat heeft de luchtvaartmaatschappij woensdag bekendgemaakt.
Volgens KLM hebben de bonden zich er in de cao toe verplicht altijd eerst het gesprek aan te gaan, voordat zij tot acties overgaan. Die afspraak moeten zij nakomen, vindt het bedrijf, dat daarom een kort geding aanspant.
''Wij proberen al sinds oktober 2015 met de bonden in gesprek te komen'', zegt personeelsdirecteur Aart Slagt van KLM. ''Maar dat lukt steeds niet. En nu voeren ze actie over de ruggen van onze passagiers.''
Het bedrijf wil dat de rechter zich uitspreekt over de overlegverplichting van de cabinebonden.
Omgekeerde wereld
FNV wil pas met KLM praten als het bedrijf de bezetting op lange vluchten weer naar het oude peil opvoert.
"Wij willen wel aan tafel, maar laten ons niet voor het blok zetten. Een bezuiniging accepteren als voorwaarde om weer aan tafel te kunnen, is natuurlijk de omgekeerde wereld", reageert cao-onderhandelaar Zakaria Boufangacha van FNV Luchtvaart.
"Als we gaan overleggen, dan moeten alle opties open zijn", aldus de onderhandelaar. Volgens Boufangacha ligt de bal bij de directie van KLM en niet bij de vakbond.
Vakbond VNC moet nog reageren.
Actie
Een deel van het cabinepersoneel van KLM voert donderdag opnieuw actie tegen de inperking van het aantal bemanningsleden op intercontinentale vluchten.
Voorafgaand aan elke van Schiphol vertrekkende vlucht leggen stewards en stewardessen dertig minuten het werk stil. FNV en vakbond VNC kondigden dinsdagavond aan de werkonderbrekingen op te schalen. Afgelopen week werden al meer van dat soort acties gehouden.
Zolang de bonden zich beperken tot stiptheidsacties en korte werkonderbrekingen, is volgens Slagt de schade nog wel te overzien. Maar met de hardere acties die vanaf donderdag gepland staan, is voor KLM de maat vol. ''Dit raakt écht de uitvoering van vluchten en onze passagiers.''
Toekomst
Slagt benadrukt dat de gang naar de rechter geen onderdeel van het onderhandelingsspel is. ''Het gaat om de toekomst van het bedrijf en de werkgelegenheid. KLM móet veranderen. We lopen op te veel gebieden achter op onze concurrenten.''
Hij bestrijdt dat KLM alleen maar uit is op versobering. ''Wij zijn ook bereid te praten over zaken als een betere winstdeling, baangaranties en scholingsmogelijkheden.''
Ook de pensioendiscussie die het overleg tot dusver in de weg stond, kan wat Slagt betreft aan de cao-tafel worden besproken. De bonden willen dat KLM bijstort in het pensioenfonds om de dekkingsgraad te verbeteren. Het bedrijf besteedt de tientallen miljoenen euro's die daarmee gemoeid zouden zijn liever aan andere zaken.