De kosten die de NS moet maken om het bedrijf weer op orde te krijgen zetten de resultaten onder druk

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen vrezen dit jaar in de rode cijfers te belanden. De kosten die de NS moet maken om het bedrijf weer op orde te krijgen zetten de resultaten onder druk, zo liet de directie vrijdag weten.

Vorig jaar was de NS nog goed voor een nettowinst van 88 miljoen euro, hoewel dat al een halvering van de winst ten opzichte van betekende. De problemen zaten in 2001 bij het reizigersvervoer, de kernactiviteit van de Spoorwegen. NS Reizigers dook vorig jaar 1 miljoen euro in de min, tegen een winst van 152 miljoen euro in het jaar ervoor.

De druk op de resultaten komt voor een belangrijk deel door de investeringen die de NS moet plegen. De aanschaf van extra treinmaterieel en de verbetering van de veiligheidssituatie op en rond de stations slokken veel geld op. Daarbij komt dat de omzet van het bedrijf, bijna uitsluitend bepaald door het aantal reizigers dat in de trein stapt, de afgelopen zeven maanden een terugloop liet zien. Pas deze maand is er weer sprake van herstel.

Om financieel niet verder in de problemen te komen gaat de NS zowel kosten als inkomsten doorlichten. Zo gaat de directie alle uitgaven doorlichten die niet rechtstreeks verband houden met de dienstverlening aan de reizigers. Die operatie moet een structurele besparing van enkele tientallen miljoenen euro's opleveren.

Om de inkomsten op te krikken hoopt de NS dat inmiddels doorgevoerde kwaliteitsverbeteringen extra reizigers de trein in zullen lokken. Maar ook een prijsverhoging van het treinkaartje wordt niet uitgesloten, zo liet de directie doorschemeren. "Dat punt zal zeker op de agenda staan bij het overleg komend najaar met de consumentenorganisaties." Eind februari verklaarde het spoorbedrijf nog dit jaar de prijs van een kaartje niet te willen verhogen.