DIEMEN - GWK, voorheen bekend van de wisselkantoren, heeft afscheid genomen van het idee dat toeristen als groeimotor van het bedrijf kunnen fungeren. Na de recente overname door het Britse Travelex gaat GWK zich meer richten op het bedrijfsleven. "We willen niet alleen bezig zijn met wie er langs ons loket komt, maar ook kijken naar de rest van de markt", aldus algemeen directeur S. van Opijnen van GWK.

Als nieuwe klanten wil zij bijvoorbeeld ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf binnenhalen. Die moeten ergens heen nu veel bankfilialen hun kasfunctie schrappen. "Banken willen wel klanten, maar hebben liever geen contant geld meer in huis", stelt Van Opijnen. "Wij hebben loketten die zijn ingericht op transacties met waarde."

Ook de banken zelf heeft GWK in het vizier, omdat deze minder contant geld door de vingers willen laten glijden. Daarin ziet GWK een kans om het buitenlands geld dat klanten bij hun bank aanvragen, te regelen. GWK onderhandelt met diverse banken over deze dienst.

De vernieuwde filialen van de grenswisselkantoren werden donderdag gepresenteerd. Voortaan gaat het bedrijf verder onder de naam GWK Travelex. Het Britse Travelex heeft GWK voor 17,5 miljoen euro overgenomen van de vorige eigenaar, Fortis.

De Britten brengen hun Nederlandse tak onder bij GWK. Dat betekent dat er een reorganisatie volgt, waarbij circa zeventig voltijdsbanen worden geschrapt. In de meeste gevallen leidt dat tot gedwongen ontslag. Ook sluiten vier kantoren, onder meer in de Amsterdamse Javastraat en een in Europoort. Daardoor blijven er vijftig filialen over.

Personeel

Het is de tweede keer in korte tijd dat GWK ingrijpt in het personeelsbestand. Wegens de invoering van de euro verdwenen er honderden banen, omdat consumenten minder vaak geld hoeven te wisselen. De bedragen die bij de loketten omgaan door het wisselen van geld zijn nog niet de helft van die voor de invoering van de euro. Pogingen om dit te compenseren met telecom- en toeristische producten, zoals stedenreizen, bleken onvoldoende succesvol.

Ondanks de terugval heeft GWK de consument niet afgeschreven. Het bedrijf probeert hen te behouden met nieuwe diensten. Zo kunnen klanten die laat zijn met hun betalingen aan kabelexploitant UPC tegenwoordig via GWK met contant geld een spoedbetaling doen. Daarmee kunnen ze voorkomen dat UPC hun televisie afsluit. Ook zullen consumenten GWK vaker tegenkomen op straat, omdat het bedrijf nieuwe geldautomaten gaat uitbaten.

Met de introductie van GWK Travelex wil Van Opijnen ook het imago van het bedrijf weer wat oppoetsen. "Volgens mij is GWK heel erg bekend, maar vragen veel mensen zich af: bestaat dat nog?", aldus de algemeen directeur. "Een van de dingen die we nog kunnen leren, is om ons beter te verkopen."