LUXEMBURG - Frankrijk heeft zich de woede van de overige eurolanden op de hals gehaald door zonder overleg de dieselaccijns voor bepaalde sectoren zoals de visserij te verlagen. Tijdens urenlang overleg woensdagnacht bleek dat Parijs geen enkele steun heeft gekregen.

Frankrijk wil met lagere accijnzen de gebruikers compenseren voor de steeds duurdere brandstof. In juni hadden de ministers van Financiën van de EU echter nog afgesproken om dat niet eenzijdig te doen.

Zalm

Minister Zalm, die de bijeenkomst van ministers van de twaalf eurolanden in Luxemburg voorzat, gebruikte voorzichtige bewoordingen om de ruzie te schetsen. "U kunt zich wel voorstellen hoe het gegaan is. In juni hebben we nog afgesproken dat landen niet op hun eentje actie gaan ondernemen, en nu zien we dat er in een land toch iets gebeurt, zij het op beperkte schaal."

Dieselaccijns

De eurolanden zitten helemaal niet te wachten op een herhaling van het jaar 2000, toen het ene na het andere land zich gedwongen zag de dieselaccijns te verlagen onder druk van wegblokkades. De Franse korting is in eerste instantie bedoeld voor de visserij. In Nederland is dat overigens niet eens mogelijk, want Nederlandse vissers betalen in het geheel geen accijns voor hun brandstof.

Ondanks de vele tegenstand is er maar weinig wat de EU kan doen tegen de Franse kortingen. De eerdere afspraak om niet eenzijdig aan de accijnzen te sleutelen, was een herenakkoord, zonder kracht van wet. De ministers hebben de Europese Commissie gevraagd met een rapport te komen welke maatregelen landen eventueel wel mogen nemen om de economie te compenseren voor de dure olie.