DEN HAAG - Veel reisbureaus missen de kennis om klanten goed over hun vakantie te adviseren of ze nemen simpelweg niet de moeite. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een onderzoek bij 220 reisbureaus van elf ketens.

Een woordvoerster van de Consumentenbond stelde dinsdag dat de resultaten van het "indicatieve onderzoek" dusdanig bedroevend zijn dat de bond daarover een gesprek wil hebben met het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) . "Reisbureaus moeten het gewoon zeggen, als ze niet goed kunnen informeren. Het moet voor consumenten duidelijk herkenbaar zijn of ze te maken hebben met een eenvoudig boekingskantoor of een deskundig adviesbureau."

Safarivakantie

De Consumentenbond heeft tussen 19 mei en 9 juli van de ketens ANWB, Brooks, D-Reizen, Globe, My Travel, Star Travel, Thomas Cook/Broere, Toerkoop, VakantieXperts Rottink, V&D en World of TUI telkens twintig reisbureaus bezocht. De onderzoekers deden zich voor als klanten die informatie wilden over een safarivakantie.

Volgens de bond scoorden 160 van de 220 reisbureaus een onvoldoende met hun advies. Geen enkele keten wist volgens de bond een constante kwaliteit te leveren. "Elke keten heeft goede en slechte bureaus."

Slechte informatie

De Consumentenbond noemt de verstrekte informatie over veiligheid en visa ronduit slecht. "De vragen over de safariparken, de bezoektijden en de prijsinformatie zijn een stuk beter beantwoord, maar echt goed zijn alleen de landenkennis en het antwoord op de vraag, waar je moet zijn voor een vaccinatieadvies."

'Bedroevend'

Het ANVR benadrukt dat de consument altijd helder en juist geïnformeerd moet worden. Zo noemt een woordvoerster van de brancheorganisatie de slechte score bij het beantwoorden van vragen over de grote trek van dieren in Afrika "bedroevend". Alhoewel het volgens haar wel gaat om specifieke informatie voor een kleine groep reizigers naar Kenia en Tanzania. "Jaarlijks reizen circa 12.000 mensen naar deze landen op een totaal van ruim 7 miljoen boekingen bij ANVR-bureaus."

Onderscheid

Het voorstel van de Consumentenbond om een onderscheid te maken tussen reisadviesbureaus en boekingskantoren lijkt het ANVR echter niet verstandig. Volgens de zegsvrouw zorgt het eerder voor meer verwarring. "Vooral ook omdat iedere reiziger in meer of mindere mate geïnformeerd wil worden en de behoefte aan informatie nogal subjectief is."