DEN HAAG - KPN heeft een voorlopig onderzoek verricht naar de rechtmatigheid van kortingen die het verleende aan bepaalde klanten in de zakelijke markt voor vaste spraaktelefonie. De onderneming vreest dat de toezichthouder Opta de kortingen niet toestaat.

In de periode 2003-2004 gaat het om circa 15 miljoen à 20 miljoen euro aan kortingen, meldde KPN dinsdag. In de drie daaraan voorafgaande jaren was er sprake van "marginale bedragen".

In de zakelijke markt voor vaste spraaktelefonie zet KPN jaarlijks circa 300 miljoen euro om, wat neerkomt op 2,5 procent van de totale jaaromzet. Het concern, dat zijn resultaten over het derde kwartaal op 1 november publiceert, verwacht "op dit moment geen herziening van de eerder gepubliceerde jaarrekeningen".

Bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer zei dinsdag dat de kwestie is besproken met onder meer de raad van commissarissen en de Opta. Vervolgens is de onderneming een eigen onderzoek begonnen. "We zullen onze eigen controleprocedures herzien en waar nodig versterken om de kans op herhaling uit te sluiten", stelde de KPN-topman.