Interesse van buitenlandse winkelketens in Nederland blijft groot

De interesse van buitenlandse detailhandelsketens in Nederland blijft groot. Amsterdam kreeg er in 2015 achttien internationale winkelketens bij, terwijl Rotterdam vijf nieuwe partijen verwelkomde.

Van alle internationale retailers was vorig jaar 36,2 procent aanwezig op de Nederlandse markt tegenover 35,9 procent in het voorgaande jaar, zo blijkt maandag uit onderzoek van vastgoedadviseur CBRE. Daarmee staat Nederland wereldwijd op een 24ste positie.

In Amsterdam streken onder meer Søstrene Grene, Stradivarius, Bolia en Sandro neer. In Rotterdam vestigden zich onder meer TK Maxx en Jamie's Italian.

"We zien nog steeds grote interesse van internationale winkelketens in de Nederlandse markt. Mede door een groot aantal faillissementen is er in het Nederlandse winkellandschap nog voldoende ruimte voor en vraag naar nieuwe, internationale toetreders", aldus CBRE.

Buitenlandse winkelketens kiezen in eerste instantie vooral voor Amsterdam, waar ze grotere winkelpanden op A-locaties opzoeken.

Vooral Europese winkelketens breiden uit over de grens. Van alle retailers die vorig jaar een nieuwe markt betraden, was 59 procent afkomstig uit Europa. Vooral gevestigde winkelsteden in Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn in trek.

Londen was in 2015 net als in het voorgaande jaar de meest internationale winkellocatie ter wereld. 57,9 procent van de retailers is hier aanwezig. Op de tweede en derde plaats staan Dubai en Shanghai. New York, Singapore en Moskou delen de vijfde plek.

Lees meer over:
Tip de redactie