DEN HAAG - De consument lijkt de winnaar te zijn van de prijzenslag die sinds vorig jaar oktober tussen de supermarkten woedt. In een jaar tijd is de kassabon 2 procent goedkoper geworden. Dat stelt het marktonderzoeksbureau Gfk Benelux Marketing Services dat de gevolgen van de prijzenoorlog in kaart heeft gebracht.

De klanten zijn bij hun keuze waar ze de boodschappen gaan halen, gevoeliger geworden voor "aantrekkelijke aanbiedingen en lage prijzen". Maar dat gaat slechts voor een korte periode op. Het effect verdwijnt na een half jaar, "omdat de nieuwe lagere prijs de referentieprijs van de klant wordt", zei onderzoeker J. Holla donderdag.

Prijzenslag

De supers hebben bij elkaar ongeveer 700 miljoen euro aan omzet verloren op een totale jaaromzet van 24,9 miljard euro. Holla rekent erop dat de prijzenslag "zeker tot het einde van dit jaar" aanhoudt.

Albert Heijn heeft sinds het dieptepunt in oktober vorig jaar, toen Ahold-topman Moberg met zijn bonussen in het middelpunt van de belangstelling stond, 140.000 klanten meer in de winkelpaden gehad, op een totaal van 3,68 miljoen. Het klantenverlies van Konmar werd gecompenseerd door Edah en Super de Boer, twee andere Laurus-formules.

Discounters

De discounters Lidl en Dirk van de Broek hebben meer klanten weten te trekken. Aldi heeft daarentegen consumenten verloren. Ook een aantal regionale supers waaronder Jumbo, Plus, Hoogvliet en Dekamarkt hebben meer consumenten over de vloer gehad.