HOOFDDORP - Het Finse mediabedrijf Sanoma WSOY ziet dochter Sanoma Uitgevers (voormalig VNU) slechter presteren dan aanvankelijk werd verwacht. Dat blijkt dinsdag uit de kwartaalcijfers van het moederbedrijf.

De netto-omzet van Sanoma Uitgevers in Nederland (Donald Duck, Panorama, Libelle, Nieuwe Revu) kwam uit op 106,6 miljoen euro. Hoeveel het in 2001 was, zegt het moederbedrijf niet. Maar er zijn minder advertentie-inkomsten en de concurrentie is hard. "De ontwikkeling van de dochter was zwakker dan begroot."Desalniettemin is de winstgevendheid op "een goed niveau", aldus de onderneming.

In maart trok directievoorzitter van de Nederlandse dochter P. de Wit al aan de bel in het personeelsblad. Hij maakte duidelijk dat de inkomsten achter liepen. Het Finse Sanoma WSOY nam vorig jaar voor 1,25 miljard euro de publieksbladen over van VNU.

Sanoma WSOY boekte een totale omzet van 555 miljoen euro. Dat is een stijging van 53 procent en vooral te danken aan de overname van de VNU-bladen. Het bedrijfsresultaat steeg van 12,7 naar 14 miljoen euro. Het Finse bedrijf denkt dat het tij in Nederland in de herfst keert.