AMSTERDAM - De vliegtuigbouwer Boeing verwacht volgend jaar een dieptepunt in de verkoop van vliegtuigen. Een paar maanden geleden ging het Amerikaanse concern er nog van uit zowel in 2002 en 2003 530 toestellen te kunnen slijten. Dat worden er voor dit jaar echter 380 en voor volgend jaar tussen de 275 en 300 stuks. Dit zei topman A. Mulally van Boeing Commercial Airplanes maandag in Amsterdam.

Drie jaar geleden, in het jaar 1999, verkocht Boeing nog een recordaantal van 620 vliegtuigen. "We hopen over een paar jaar weer terug te zijn op de langetermijndoelstelling van 450 tot 500 toestellen per jaar", zei Mulally tijdens een persbijeenkomst.

Volgens de Boeing-topman bestaat driekwart van de productie uit 'groei-orders'. Slechts een kwart van het orderboek is gevuld met vervangingstoestellen. Nu het economisch slechter gaat en er minder wordt gevlogen, zijn er weinig maatschappijen die nu uitbreiden, de prijsvechters in de luchtvaart uitgezonderd.

"Ik verwacht dat de maatschappijen aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar weer winst maken", aldus Mulally. Toch komt de vliegtuigproductie in 2003 op een heel laag pitje. "Je moet niet meer op de markt brengen, dan waar vraag naar is. Dat is niet goed voor de industrie." Vanaf juli halveert Boeing de productie van alle toestellen, de grote en de kleintjes.

Mulally ontkent berichten dat de types 757 en de 767 niet goed zouden lopen en vervangen worden door een ander toestel. Alhoewel hij niet uitsluit dat de Sonic Cruiser, die nog steeds geen nummer heeft zoals alle andere Boeing-toestellen, op termijn wel de 757 kan vervangen. "We werken altijd aan vliegtuigen die andere kunnen vervangen."

Verder zei de Boeing-topman dat het mogelijk is dat de productie beter afgestemd wordt op de vraag. Vooral de goedkoop vliegende maatschappijen zijn gecharmeerd van de kleinere types, met één gangpad. En deze maatschappijen vormen momenteel de groeimarkt.