KPN wint terrein op televisiemarkt ten koste van Ziggo

KPN heeft vorig jaar opnieuw terrein gewonnen op de Nederlandse televisiemarkt. Het bedrijf zag zijn marktaandeel op het gebied van televisie vorig jaar met ruim 2 procentpunt stijgen naar 28,7 procent van de aansluitingen.

Marktleider Ziggo leverde daarentegen 2,4 procentpunt in, meldt onderzoeksbureau Telecompaper zondag. Het fusiebedrijf van Ziggo en het voormalige UPC bedient daardoor nog 52,2 procent van de markt.

KPN profiteert volgens de onderzoekers van de groeiende vraag naar televisie via glasvezel en DSL. Het bedrijf eindigde 2015 mede daardoor met ruim 2,2 miljoen televisieklanten. Ziggo levert televisie aan 4,1 miljoen klanten.

Het aantal klanten met digitale televisie van het bedrijf daalde in 2015 elk kwartaal, naar 3,3 miljoen eind 2015. Daarmee is Ziggo goed voor 47,5 procent van de digitale tv-markt.

De totale televisiemarkt blijft voorlopig krimpen. Vorig kwartaal verdwenen zesduizend aansluitingen, waardoor er ruim 7,8 miljoen overbleven. Daarvan wordt bijna 90 procent gebruikt voor digitale televisie.

Aantal aansluitingen

Het aantal digitale aansluitingen groeide met 0,5 procent in de laatste drie maanden van vorig jaar. Dat was niet voldoende om de krimp van bijna 5 procent in het aantal analoge televisieklanten te compenseren.

Telecompaper verwacht dat tot 2020 elk jaar gemiddeld 0,6 procent van de aansluitingen verdwijnt. Dit komt vooral door de opkomst van televisie en video via internet.

Vorig jaar kwam de totale omzet uit televisiediensten volgens Telecompaper uit op 1,8 miljard euro. Dat was circa 3 procent meer dan in 2014. Tot 2020 wordt een gemiddelde groei verwacht van iets meer dan 1 procent per jaar.

Lees meer over:
Tip de redactie