
Overzicht: De beste 1 aprilgrappen van bedrijven
Deodorant met een luchtje
Warenhuisketen HEMA zegt op 1 april een deodorant te introduceren met de geur van tompouce. "Zo ruik je altijd naar je favoriete gebakje", grapt het bedrijf op Twitter en Facebook.
De HEMA-vestiging in Nieuw-Amsterdam deed erg zijn best om overtuigend over te komen. De winkel plaatste een foto van het opmerkelijke nieuwe product met de melding dat de spuitbussen geleverd zijn.

Bron: HEMA
Chip voor ondeugende kinderen
Elektronicaketen Media Markt wil ouders verleiden om hun kind te chippen, zodat zij hun kroost nooit meer uit het oog kunnen verliezen. De elektronicaketen prijst de RFID S4 Easy-Chipper aan, "waarmee je je kind helemaal pijnloos en onzichtbaar voorziet van een Tag & Trace-microchip". "Zo kun je altijd direct op je smartphone zien waar je kind is!"
Hoewel sommige ouders het serieus een goed idee zullen vinden, gaat Media Markt toch geen microchips voor kinderen verkopen. Op de site van de elektronicaketen staat dat het product "tijdelijk niet op voorraad" is.

Bron: Media Markt
Onhandig distributiecentrum voor Zalando
Internetbedrijf Zalando wil zijn kleding en schoenen vanaf een wel heel onhandige plek vervoeren. Het bedrijf zegt een distributiecentrum te willen openen op een voormalig olieplatform in de Noordzee.
"De keuze is voor het platform gevallen vanwege de diverse transportmogelijkheden die het platform biedt. Een heliport en een scheepsdok zijn daar slechts enkele voorbeelden van", aldus het bedrijf.
Zo zouden producten sneller naar het groeiende aantal klanten in IJsland en Groenland vervoerd kunnen worden. CEO Rubin Ritter wil op deze manier "mensen verbinden met mode, ongeacht waar ze wonen". Toch lijkt een distributiecentrum op een platform in zee daar nou niet de meest geschikte plek voor.

Bron: 123RF
Spacereep
Repenfabrikant Tony's Chocolonely introduceert een bijzondere nieuwe smaak. Chocoladeliefhebbers kunnen hun reep met "verkruimelde bio-wiet van eigen bodem" zogenaamd nu al reserveren en vanaf volgende week, uiteraard op vertoon van legitimatie, ophalen.
"Let op: niet alles in één keer opeten, delen is immers veel relaxter. Pass the bar!", aldus Tony's Chocolonely.

Bron: Tony's Chocolonely
Lift met oplossing voor hoge nood
Groningers die bij een aardbeving vast komen te zitten in een lift, hoeven straks niet meer te vrezen dat ze niet naar het toilet kunnen. Liftbedrijf Mitsubishi Elevator Europe kondigt aan Groningse liften uit te gaan rusten met een wc.
"Dit ter comfort van gebruikers bij onvoorziene omstandigheden, zoals aardbevingen." Het bedrijf stelt daarmee een voorbeeld uit Japan te volgen.
Het opbergvak van het Nederlandse model is groter dan de Japanse versie, "om naast een wc-rol ook eten en drinken te herbergen". "De lift is makkelijk uitneembaar en aan het verbergen van nare geurtjes is gedacht". Altijd handig, voor als de nood hoog is.
Backpacken voor je werk
De NS riep globetrotters via een video op om vóór 1 april te solliciteren naar de functie backpackende e-onderzoeker. "Als backpackende e-onderzoeker reis je de wereld over om klantonderzoek te doen naar reis- en stationsbeleving. Ontdek onbekende gebieden voor de NS zoals IJsland, Suriname, Malta of Nicaragua."
Zo'n 750 mensen reageerden op deze vacature. Maar oplettende sollicitanten hadden kunnen weten dat het om een grap ging, omdat er in die landen überhaupt geen treinen rijden.
Stevig in je autostoel
Maker van luxe auto's Lexus komt met een oude vondst in een nieuw jasje. Klittenband op de autostoel en op de kleding van de automobilist moet de bestuurder "zelfs tijdens de meest agressieve stuurbewegingen" stevig op zijn plek houden.
"Dit is gewoon één van die oplossingen die, op het moment dat je eraan denkt, zo vanzelfsprekend lijken", zegt manager Paul Williamsen van de eductieafdeling van Lexus.
Alleen wordt het uitstappen, zoals in de video al te zien is, door het klittenband wel een stuk lastiger.
Jomanda brengt licht
Internetbedrijf LampenOnline kondigde vorige week aan samen met medium Jomanda licht te komen brengen in Nederlandse huiskamers. In de zomer worden commercials uitgezonden waarin het zelfverklaard genezend medium in een blauw gewaad lampen bij klanten aan de deur komt bezorgen.
"Jomanda gaat ons helpen om nog meer licht te laten schijnen in Nederlandse huizen en bedrijven. Wij geven Jomanda op onze beurt een podium voor een comeback op de Nederlandse televisie. Dit is een absolute win-win voor beide partijen", verklaarde directeur Stephan Broeders eerder.
Maar op 1 april geeft hij toe dat er geen comeback van Jomanda aan zit te komen: "We hebben geen contact gehad met Jomanda, is niet gelukt. Maar ik verwacht dat zij de humor er wel van kan inzien."

Bron: LampenOnline
Raketijsje verdwijnt
De grap van OLA, een ijsmerk van Unilever, viel vorige week in het water. De fabrikant maakte afgelopen donderdag bekend dat het bekende raketijsje uit de schappen zou verdwijnen. Er kwamen op sociale media veel reacties van verontruste ijsliefhebbers.
Het PR-bureau dat voor Unilever werkt, hield in eerste instantie vol dat het echt niet om een grap ging. Maar al vrij snel moest Unilever toch toegeven dat het niet waar was.
"Zo, die 1 aprilgrap was iets te vroeg uitgelekt dit jaar. De Raket heeft er een rode kop van gekregen!", facebookte OLA een dag later.

Bron: OLA