Ahold heeft vorig kwartaal zijn winst opnieuw weten op te voeren. 

De supermarkten in Nederland en de VS trokken meer klanten, terwijl de winst verder vooruit werd geholpen door besparingen. Via Bol.com profiteert Ahold daarnaast van de sterke opkomst van het winkelen via internet.

Ahold realiseerde vorig kwartaal een nettowinst van 254 miljoen euro. Dat was 16 procent hoger dan een jaar eerder, bij een omzet die met 9,8 miljard euro met ruim een vijfde toenam.

Daarbij werd flink geprofiteerd van gunstige wisselkoerseffecten. Daarvoor gecorrigeerd steeg de winst met bijna 8 procent bij een omzetgroei van 12 procent. Het bedrijfsresultaat verbeterde met ruim 7 procent, naar 387 miljoen euro.

Nederland

In Nederland werd 3,2 procent meer verkocht in winkels die langer dan een jaar open waren. In de VS werd, exclusief benzineverkopen, een plus van 4 procent geboekt. Ahold wist zijn aandeel in beide markten verder uit te breiden.

Dat is een opsteker voor het concern, dat vorig jaar de leiding van Albert Heijn verving vanwege tegenvallende prestaties en daarnaast veel werk maakt van de ombouw van winkels in de VS. Volgens topman Dick Boer is er nu sprake van een ,,nieuwe energie'' bij Albert Heijn, met meer aandacht voor nieuwe producten en aansprekende campagnes.

Marktaandeel

Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland steeg afgelopen jaar tot 35 procent. Dit kwam deels door de ombouw van voormalige C1000-winkels. Verder boekte het concept 'Albert Heijn to go' een sterke omzetgroei. In de VS, waar bijna twee derde van de totale omzet van het concern wordt gehaald, ging het marktaandeel vorig jaar ook vooruit.

De internetverkopen van Ahold groeiden vorig kwartaal met 30 procent en liggen volgens het bedrijf op koers om volgend jaar op te lopen tot minstens 2,5 miljard euro. Het bedrijf investeert daarbij in nieuwe distributiecentra voor Albert Heijn en Bol.com.

Het concern verwacht medio dit jaar zijn fusie met Belgische Delhaize af te kunnen ronden.