ROTTERDAM - De prijs van tweedehands auto's gaat de komende jaren omlaag. De markt voor occasions wordt een waar slagveld. Dat is de verwachting van adviesbureau Ernst & Young.

Grote partijen, zoals leasemaatschappijen, mengen zich steeds meer in de verkoop van occasions. De verkoop van voormalige lease-auto's vindt nu nog vaak door autohandelaren plaats, maar Ernst & Young denkt dat de maatschappijen de wagen vaker zelf of op een andere manier aan de man gaan brengen.

"Ze kunnen bijvoorbeeld naar Kwik-Fit stappen. Het leasebedrijf biedt maandelijks driehonderd auto's aan en Kwik-Fit kan dan bijvoorbeeld de garantie regelen", zei F. de Bruijn van het adviesbureau dinsdag. "Als meer partijen zich op de markt van occasions begeven, profiteert de consument daarvan."

Ernst & Young kan geen indicatie geven van de omvang van de verwachte prijsdaling. De prijs van tweedehands auto's ligt momenteel al erg laag, lichtte De Bruijn toe. Dealers kunnen de wagens nauwelijks slijten wegens het enorme aanbod. Een andere reden waarom de prijsdaling zich moeilijk laat inschatten, is dat de aanschafbelasting van auto's (BPM) een belangrijk onderdeel van de prijs van occasions uitmaakt.

Om de prijzenslag te overleven, raadt Ernst & Young autobedrijven aan meer samen te gaan werken. Daarbij denkt het adviesbureau niet alleen aan fuseren, maar ook bijvoorbeeld het maken van afspraken over de inkoop. "Door samenwerking kunnen de ondernemingen efficiënter opereren. Daardoor kunnen de prijzen weer verder omlaag."

Een betere samenwerking stelt bedrijven bovendien in staat om beter in te springen op de wensen van de consument. Uit onderzoek van het bureau onder 1700 consumenten kwam onder meer naar voren dat ze een breder aanbod willen van dealers. "En dan hebben we het niet over auto's uit dezelfde fabriek, maar over auto's in hetzelfde segment. Bijvoorbeeld cabrio's of gezinswagens", vertelde De Bruijn. Dat heeft volgens hem met het gemak te maken. Consumenten kunnen dan bij één bedrijf bijvoorbeeld vier auto's uit dezelfde klasse uitproberen.

Ook bleek uit het onderzoek dat klanten graag via internet bij een onderneming onderhoud aan hun auto willen kunnen regelen. Daar kunnen onderhoudsbedrijven volgens Ernst & Young handig op inspelen. "Ze kunnen gaan werken volgens het model van de prijsvechters in de luchtvaart. Consumenten die vroeg boeken, krijgen dan korting", aldus De Bruijn.